27.03.2020 piątek
Temat dnia : Wiosenne kwiaty .
„Nasze kwiaty”
Jeszcze śnieżek prószy ,
Jeszcze chłodny ranek ,
A już w cichym lesie
Zakwita sasanek.
A za nim przylaszczka
Wychyla się z pączka
I mleczem się żółtym
Złoci cała łączka .
I dłużej już dzionka,
I bliżej słoneczka …..
A w polu się gwieździ
Biała stokroteczka.
A dalej fiołki ,
Wskroś trawy , pod rosą
W świeżych swych czareczkach
Woń przesłodką niosą .
Oj, ziemio ty droga ,
Ty boży zielniku!
I w polach , i w łąkach
Masz kwiecia bez liku.
Przygotowujemy kartkę A4 z narysowanymi 7 równoległymi liniami prostymi oraz kolorowe kółeczka , guziki lub małe klocki . Wyjaśniamy , że linie proste to grządki w ogródku , a guziki czy klocki to cebulki różnych roślin .
- policz grządki w ogródku
-na pierwszej grządce posadź 1 cebulkę
- na każdej następnej grządce posadź o jedną cebulkę więcej niż na poprzedniej
- ile cebulek jest na trzeciej ,piątej
Zadanie to można wykonać w formie plastycznej rysujemy 5wazonóww każdym następnym wazonie rysujemy o dwa kwiaty więcej .
26.03.2020 czwartek „Puchatki”
Temat dnia : Zakładamy wiosenną hodowlę.
1.Utrwalamy nazwy wiosennych kwiatów .
https://drive.google.com/file/d/1AC0c8dMY3Vt7YwW9mDovpBaZchuid6_m/view?usp=sharing
2. Zakładamy wiosenną hodowlę .
Pytamy dzieci co potrzebujemy do założenia w domu małej hodowli rośli ?
Przygotowujemy : ziemię , doniczkę , wodę , małe cebulki (lub inne nasiona) .
Wspólnie w domu z dzieckiem zakładamy hodowlę , którą będziemy się opiekować i codziennie obserwować .
W celu zaobserwowania wpływu temperatury na rozwój roślin możemy posadzić cebulki do dwóch pojemników , jeden pojemnik wystawiamy za okno.
3. Utrwalamy piosenkę „Polka fasolka”
https://youtu.be/13EW_-mq6W0
25.03.2020.- środa „Puchatki”
Temat dnia : Z wiosną dzieci rosną .
1 . „Tajemnica małego nasionka” – Joanna Wasilewska
Było sobie ziarenko . Ziarenko było maleńkie i słabe . Bało się , że zjedzą je ptaki , albo polna myszka . Ale zaopiekował się nim ogrodnik , który był duży i silny. Chodził po ogrodzie z łopatą i kopał ziemię . Włożył ziarenko do świeżo skopanej ziemi . A tam pod ziemią było ciemno , ciepło i cicho . „Teraz sobie pośpię”- pomyślało ziarenko . Leżało spokojnie przez jakiś czas , aż nagle poczuło , że wokół zrobiło się mokro . Ach ! To pewnie ogrodnik podlał ziemię !Rozzłościło się okropnie . Ze złości zaczęło się nadymać i pęcznieć tak mocno , aż pękło . Ale nic złego się nie stało . W miejscu pęknięcia pojawił się mały , biały kiełek . Małe ziarenko zaczęło szybko rosnąć . Ogrodnik podlewał je , a słonce ogrzewało swoimi promieniami i w niedługim czasie zamieniło się w piękny , kolorowy kwiat .
2. Rozmowa dotycząca treści opowiadania : Kto zaopiekował się ziarenkiem ? Co zrobiło ziarenko w ziemi ? dlaczego ziarenko się rozzłościło i co zrobiło ze złości ? Co pojawiło się w miejscu pęknięcia ?Co wyrosło z ziarenka?
3.Kto lub co jeszcze rośnie na wiosnę ? – rozmowa na podstawie doświadczeń dzieci . Nauka na pamięć wiersza Danuty Gellnerowej „Przedszkolaki”.
„Przedszkolaki”
Przedszkolaki wiosną
bardzo szybko rosną .
Potem znów, jak wiecie
podrastają w lecie .
A pod jesień już za małe
są buciki i sandały .
Krzesełko w przedszkolu
robi się za niskie – to znak , że czas do szkoły wyruszyć z tornistrem .
Rozmowa dotycząca wiersza : O jakiej porze roku przedszkolaki bardzo szybko rosną ? O jakiej porze znów podrastają ? O jakie porze są najwyższe ? Skąd wiadomo , że przedszkolaki muszą iść do szkoły?
4. Utrwalamy głoskę „C” szukamy wyrazów zaczynających się głoską „C” :- na początku wyrazu , - w środku wyrazu i na końcu wyrazu . Dzielimy wymienione wyrazy na sylaby np. : cytryna – cy – try – na , na głoski c-y-t-r-y-n-a
5. „Policz razem”.
Razem z dziećmi możemy przygotować sobie karty , każdy po 7 . Na kartach rysujemy np. Tulipany (od 1 do 7). Na hasło wybieramy po jednej karcie przeliczamy ile mamy razem tulipanów?, Kto ma więcej? ,Kto ma mniej? , O ile więcej? , O ile mniej ?
6. Wiosna” https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o – dowolna
interpretacja ruchowa z dostosowaniem do rytmu i tempa, określenie nastroju utworu.
24.03.2020. wtorek
Temat dnia : Kwiaty z cebuli .
1.Zgadnij , co to ?- rozwiązywanie zagadek .
Wiosną mnóstwo ich w ogródku ,
Każdy płatki ma na czubku . /kwiaty
Bohaterem tej zagadki jest przepiękny kwiatek .
Popularny jest w Holandi – tam jest go dostatek .
O co pytam ? Wiecie dzieci ? Pewnie o ……./ tulipana
Łzy z oczu wyciska .
Kształt ma niczym kula . Zapewne ją jadłeś.
To przecież ………/cebula
2. Słuchanie opowiadania „ O żółtym tulipanie|”
W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek . Maleńki Tulipan , jak wszystkie małe dzieci , spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno .
Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi .
- Kto tam ?- zapytał obudzony ze snu Tulipanek .
- To ja , Deszczyk , chcę wejść do ciebie . Nie bój się , maleńki Otwórz.
- Nie , nie chcę . Nie otworzę – powiedział Tulipanek i , odwróciwszy się w drugą stronę , znów smacznie zasnął .
Po chwili mały Tulipanek usłyszał znowu pukanie .
-Puk , Puk ! Puk !
- Kto tam ?
- To ja ? Deszcz .Pozwól mi wejść do swojego domku .
- Nie , nie chcę , abyś mnie zmoczył . Pozwól mi spać spokojnie .
Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki , miły głosik wyszeptał :
- Tulipanku , puść mnie !
-Ktoś ty ?
- Promyk Słoneczny – powiedział cieniutko głosik .
- O , nie potrzebuję cię . Idź sobie .
Ale Promyk Słoneczny nie chciał odejść .Po chwili zajrzał do domku tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał .
- Kto tam puka ?- zapytał zżółkły ze złości Tulipanek .
-To my , Deszcz i Słońce . My chcemy wejść do ciebie .
Wtedy Tulipanek pomyślał :
„Ha , muszę jednak otworzyć , bo dwojgu nie dam rady”.
I otworzył .
Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domku tulipanowego . Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę , Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko , aż pod sufit .
Mały Żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go ….
I, o dziwo , znalazł się wśród pięknego ogrodu , na zielonej trawce . Była wczesna wiosna . Promyki słońca padały na żółtą główkę Tulipanka .
A rano przyszły dzieci i zawołały :
- Patrzcie ! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana !
Teraz już na pewno będzie wiosna .
3. Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu :
- Jakie postacie wystąpiły w opowiadaniu ?Gdzie znajdował się domek Tulipanka?; Dlaczego Tulipanek nie chciał wpuścić Deszczyku ?; Kto znalazł Tulipanka w ogrodzie? ; Jak wyglądał Tulipanek , kiedy był schowany w domku pod ziemią ?; Jak wyglądał , kiedy wyszedł z domku ?
4. „Tropimy głoskę c” – zabawy słuchowe .
Razem z dziećmi szukamy wyrazów zaczynających się na głoskę ‘c”
- wypowiadanie całego wyrazu , wybrzmiewanie sylab , głosek
5. Demonstracja nowej litery drukowanej małej i wielkiej .
- odczytywanie sylab, wyrazów z poznanych wcześniej liter :
ca , co , cu , ce ,
- cebula , Celina , cela
6. Osłuchanie z piosenką Stanisława Karaszewskiego „Polka fasolka”
https://youtu.be/13EW_-mq6W0
Co tam sadzi pan Jeremi?
Sadzi w polu fasolę
Po ziarenku bęc do ziemi
"Jaki taki plon zbiorę!"
Do re mi, fa so la
Fa so la si do
Do re mi, fa so la
Fa so la so fa
Już po tyce w górę pnie się
Wesolutka fasola
Pan Jeremi worek niesie:
"Hop, fasolo, do wora!"
Do re mi, fa so la
Fa so la si do
Do re mi, fa so la
Fa so la so fa
Prosi żonę pan Jeremi:
"Żono, łuskaj fasolę
I fasolę gotujże mi
Zanim wrócę na pole!"
Do re mi, fa so la
Fa so la si do
Do re mi, fa so la
Fa so la so fa
7. Ćwiczenie sprawności manualnej – rysujemy tulipany .
Tematyka kompleksowa : Wszystko rośnie .
23 .03.2020.- poniedziałek
Temat: „Światowy Dzień Wody”- wspólnie odkrywamy tajemnice wody.
Cel: Eksperymentowanie z wodą i nie tylko, przewidywanie, stawianie hipotez, wyciągnie wniosków.
Propozycja zajęć:
Na początek zadajemy dziecku pytanie : „Komu potrzebna jest woda? Do czego potrzebna jest im woda? Jak możemy oszczędzać wodę?
Dzieci uzasadniają swój wybór odpowiadając na pytanie .
Woda jest niezastąpiona w utrzymaniu właściwej higieny. Dlatego przy okazji rozmów na temat mycia rąk i obecnej sytuacji można wprowadzić różne zabawy i eksperymenty właśnie przy użyciu wody. Nawet najprostsze czynności mogą być dla dzieci ciekawe i rozwijające.
W zimnej wodzie cząsteczki poruszają się dużo wolniej niż w gorącej, dlatego barwnik rozprzestrzeni się szybciej w szklance z gorącą wodą.
Możemy zauważyć który z nich jest cięższy, a który lżejszy od wody.
Pieprz utrzymuje się na powierzchni wody dzięki zjawisku napięcia powierzchniowego. Zjawisko to istnieje dzięki obecności sił przyciągających między cząsteczkami. Sprawia to, że na powierzchni wody tworzy się jak gdyby niewidoczna błonka. Użycie płynu do naczyń ułatwia przerwanie błonki (detergenty zmniejszają napięcie powierzchniowe). W miejscu, w którym dotknęliśmy palcem powstała „dziura” o mniejszym napięciu powierzchniowym. Dlatego też pieprz „ucieka” w kierunku większego napięcia powierzchniowego (mocniejszej błony).
* Przelewanie z miski do miski – można użyć dwóch misek, z których jedno wypełniamy wodą. Za pomocą chochli dziecko musi przelać wodę z jednego do drugiego. Ćwiczymy wówczas sprawność motoryczną. Rodzeństwo może urządzić zawody – kto szybciej przeleje.
* Przenoszenie wody nabieranej w strzykawkę:) „Wstrzykiwanie” wody z jednego naczynia do drugiego.
* Czy rośliny piją wodę? https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/10/czy-rosliny-pija-wode/
Niezbędne rzeczy:
– bibuła/ barwnik spożywczy lub do farbowania jajek,
– kapusta pekińska/ białe tulipany,
– dzbanki/szklanki
– woda
Temat: Ćwicz z mamą, ćwicz z tatą .
Drodzy rodzice. Dziś propozycja ćwiczeń opartych na Metodzie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Dla zainteresowanych, kilka słów wprowadzenia o samej metodzie i ćwiczenia.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – wykorzystuje dotyk, ruch oraz
wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne do rozszerzania świadomości samego
siebie i pogłębiania kontaktu z innymi ludźmi. Stosowanie tej metody rozwija u dziecka
orientację w schemacie ciała w przestrzeni, pozwala nawiązać kontakt wzrokowy,
emocjonalny w relacjach z innymi dziećmi. Podstawowe założenia metody, to rozwijanie
przez ruch:
Dzięki ćwiczeniom proponowanym przez Weronikę Sherborne dziecko zyskuje poczucie
bezpieczeństwa, odkrywa własne możliwości, uczy się współdziałania w grupie. Ruch jest
zabawą, która daje przeżycie radości i dzielenia jej z innymi, co jest bardzo ważne w
nawiązywaniu kontaktów społecznych. Genialność metody Weroniki Sherborne polega na jej
prostocie i naturalności. Ruch rozwijający wywodzi się z naturalnych zabaw ruchowych dzieci
z rodzicami zwanych popularnie baraszkowaniem. Dziecko poznaje własne ciało i przestrzeń,
która je otacza, spotyka w niej innego człowieka, uczy się współpracować w niej najpierw z
jednym partnerem w parach, potem w trójkątach, a wreszcie z całą grupą. Podczas kontaktu
z drugim człowiekiem uczy się opiekować drugą osobą.
Dziś propozycja ćwiczeń opartych na relacji „Z”( relacji opiekuńczej)
1.Fotelik I
Dorosły siedzi w rozkroku na podłodze, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko;
Dziecko siedzi na podłodze przed dorosłym, odwrócone do niego plecami;
Ruch: kołysanie dziecka na boki, poruszanie się wraz z nim w przód i w tył
2.Fotelik II
Dorosły siedzi na podłodze z nogami wyprostowanymi, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko;
Dziecko siedzi na udach i podudziach dorosłego, odwrócone do niego plecami;
Ruch: kołysanie dziecka na boki, poruszanie się razem z nim w przód i w tył.
3.Leżanka I
Dorosły leży na plecach na podłodze;
Dziecko leży brzuchem na brzuchu dorosłego, twarze partnerów zwrócone są ku sobie;
Ruch: obejmowanie i kołysanie dziecka.
4.Leżanka II
Dorosły leży na brzuchu na podłodze;
Dziecko leży brzuchem na plecach dorosłego;
Ruch: Kołysanie się wraz z dzieckiem na boki, poruszanie się w przód i w tył. Dziecko może też pełzać po plecach dorosłego, a także przemieszczać się wraz z nim (dorosły lekko podtrzymuje dziecko)
5.W bujanym fotelu
Dorosły siedzi na podłodze w rozkroku, z ugiętymi nogami;
Dziecko siedzi na podłodze przed dorosłym, odwrócone do niego plecami;
Ruch: dorosły, podtrzymując za uda siedzące przed nim dziecko, przetacza się na lewy lub prawy bok.
6.Rolowanie po podłodze
Dorosły klęczy na podłodze przy leżącym obok dziecku;
Dziecko leży na plecach na podłodze;
Ruch: Dorosły stara się lekko i powoli obrócić(przetoczyć) dziecko na brzuch. Podczas wykonywania tej czynności na chwilę zatrzymuje dziecko na boku, przez moment kołysze je w tej pozycji i przetacza dalej. Ćwiczenie jest kontynuowane po zamianie ról.
7.Masażyki-pisarzyki
Dorosły siedzi na podłodze z wyprostowanymi nogami;
Dziecko leży na brzuchem na udach dorosłego (w poprzek jego nóg);
Ruch: dorosły masuje plecy dziecka, lekko opukuje je palcami i kantami dłoni; rysuje lub „pisze” na plecach , a dziecko próbuje odgadnąć, co kreśli jego partner;
8.Wycieczka
Dorosły stoi przed leżącym na podłodze dzieckiem;
Dziecko leży na plecach na podłodze, z ramionami wyciągniętymi w tył (za głowę);
Ruch: dorosły przytrzymuje dziecko za nogi na wysokości kostek, lekko przeciąga je w różnych kierunkach.
9.Hipoterapia
Dorosły (w lekkim rozkroku) wykonuje klęk podparty;
Dziecko leży brzuchem na plecach dorosłego, mocno obejmując partnera rękoma i nogami;
Ruch: kołysanie się z dzieckiem na boki, poruszanie się w przód i w tył, chodzenie na czworakach.
Ćwiczyć można w każdej chwili w ciągu dnia. Można ćwiczenia wykonać wszystkie po kolei, można je wybierać po kilka lub nawet pojedynczo, jako przerwa w innych aktywnościach.
Dobrej zabawy.
20.03. piątek – „Puchatki”
Temat: Tworzymy wiosenne bukiety
1.Zabawa „Dokończ zdanie”.
Dziecko kończy zdanie np.
Mój ulubiony kwiat to…
Najładniej pachnie…
Lubię bukiet z…
2.Zabawa matematyczna „Czy umiesz policzyć?”
Pomoce :zdjęcia kwiatów (materiały pomocnicze), działania napisane na kartkach, wyniki działań(tyle samo ile kwiatów)
Zdjęcia są zasłonięte. Obok każdego zdjęcia leży kartka z liczbą-wynikiem działania, które ma wykonać dziecko. Dziecko wykonuje działanie, podaje wynik, odszukuje go na kartce i odsłania kwiat leżący obok. Dziecko wymienia nazwę kwiatu, a jeśli nie potrafi pomagamy. Po odsłonięciu kwiatów omawiamy je z dzieckiem. Nazwę, wygląd, gdzie rosną itp.
3.Zabawa matematyczna „Gdzie jest więcej?”
W przedszkolu byłaby to zabawa z papierowymi kwiatami. W warunkach domowych można wykorzystać co mamy np. owoce, książki, klocki itp. Układamy wybrane przedmioty na dwóch tackach, talerzach, kartkach itp. Pytamy „ Gdzie jest więcej?” Jeżeli widzimy, że dziecko sobie dobrze radzi można zapytać „O ile więcej?” Potem zamieniamy się rolami. Dziecko zadaje nam zadanie , my odpowiadamy. Dziecko sprawdza czy podaliśmy prawidłową odpowiedź.
Dzieci poznały już znak „<” i „>” i z powodzeniem go stosowały. Można do zabawy wykorzystać dwa paski papieru, z których dziecko może ułożyć znak, dwa patyczki tej samej długości itp. W tej wersji zabawy dziecko odpowiada, gdzie jest więcej a pomiędzy talerzami czy tackami z naszymi liczmanami układa odpowiedni znak.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=pomys%C5%82y+plastyczne+kwiaty+wiosenne
19 marca – czwartek – „Puchatki”
Temat :Szukamy oznak wiosny.
Wiosna idzie!
Przyleciały skowroneczki
z radosną nowiną,
zaśpiewały, zawołały
ponad oziminą:
- Idzie wiosna! Wiosna idzie!
śniegi w polu giną!
Przyleciały bocianiska
w bielutkich kapotach,
klekotały, ogłaszały
na wysokich płotach:
- Idzie wiosna! Wiosna idzie!
po łąkowych błotach!
Przyleciały jaskółeczki
kołem kołujące,
figlowały, świergotały
radośnie krzyczące:
- Idzie wiosna! Wiosna idzie!
prowadzi ją słońce.
2. Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza :
- jakie oznaki wiosny były wymienione w wierszu ?
-co robiły ptaki ?
3. Rozwiązywanie zagadek słownych :
- Nogi ma czerwone , cienkie jak patyki
A po nasze żabki przybył aż z Afryki / bocian
Śpiewa wysoko piosenki do słonka ,
Głos ma podobny do drżenia dzwonka / skowronek
https://youtu.be/X1X_UVQN1u0
Ten ptaszek , choć tak malutki ,
Wielkie na niebie czyni kółka ,
A nazywa się ……./ jaskółka
Siedzi sobie na buku
Woła kuku , kuku / kukułka
Wraca do budki lęgowej na drzewie
I czeka z radością na panią szpakową / szpak
18 marca - środa - „Puchatki”
Temat: „Jak chomik szukał Wiosny”
1. Historyjka obrazkowa inspirowana opowiadaniem A. Galicy „Jak chomik szukał Wiosny”
http://chomikuj.pl/Lim0nka/Historyjki+obrazkowe+i+ilustracje+do+wierszy*2c+opowiada*c5*84*2c+bajek/kolorowe/Historyjki+obrazkowe/Opowiadania+nie+tylko+do+ogl*c4*85dania/Ilustracje/Chomik+szuka+wiosny
Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął, przeciągnął się, przetarł oczy łapką wyszedł norki, szukać wiosny. - Zimno - mruknął zaspany Chomik. Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe puchate wierzbowe kotki. - Co robicie tak wysoko? - spytał Chomik. - Rośniemy, rośniemy - zawołały wierzbowe kotki. - A wiosny nie widziałyście? – spytał Chomik. Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i Chomik nie usłyszał co mówią wierzbowe kotki. Poszedł więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki. - Halo - zawołał do nich Chomik. - Czy nie widziałyście wiosny? A wtedy jedna chmurka zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu. - Brr...- skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki. - Może wy widziałyście wiosnę? - zapytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić. Chomik poszedł dolej szukać wiosny. W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowę gniazd. - Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? - zawołał Chomik, ale ptaki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika. - Muszę iść dale, tuta jeszcze nikt wiosny nie spotkał - mruknął do siebie. Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam na długich nogach stał pan bocian. Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi. Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone. A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał: - Coś podobnego! - Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że już wiosna - i odleciał. A Chomik powędrował dalej szukać wiosny ...
2. Rozmowa na temat opowiadania :
Dlaczego chomik wybrał się na spacer ?
- Czy rozmawiał z wierzbowymi kotkami?
-Czy chmurki widziały wiosnę /?
Czy ptaki udzieliły chomikowi odpowiedzi na pytanie ?
Dlaczego chomik nie spytał bociana o wiosnę ?
Co myślał bocian o chomiku ?
3. "Wiosenne puzzle” – układanie obrazka z części (mogą to być ilustracje ze starych kalendarzy o wiosennej tematyce). Dzieci układają obrazek, mogą z rodzicem układać na czas (Jeden obrazek - rodzic, jeden obrazek - dziecko). Dodatkowym zadaniem jest wybranie ( z pośród trzech zdań) i ułożenie odpowiedniego napisu do obrazka. Np.: Zima jest piękna. Wiosna jest kolorowa. Pada deszcz.
4. Zabawa ruchowa „Wiosenne kwiaty” do piosenki „Wiosna w błękitnej sukience”
Dzieci – kwiaty improwizują ruchem wg własnego pomysłu, mogą być małymi kwiatkami, które zaczynają rosnąć, mogą zwiewnie tańczyć itp.
5. Zabawy matematyczne „Wiosenna matematyka”
Dziecko słucha zagadek matematycznych, następnie przelicza w zakresie 10 w oparciu o metodę „Dziecięcą matematykę” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej przy użyciu klamerek i papierowych tacek.
Przyszła wiosna do lasku
Z kluczykiem przy pasku
A te kluczyki brzęczące
To kolorowe kwiaty pachnące
Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy
Oblicz proszę ile kwiatków wyszło
Spod zimowych pierzynek?
Chodzi wiosna po lesie
Promyki słońca w koszach niesie
Dwa kosze ma dla kwiatków
Trzy dla trawki
Trzy dla leśnej zwierzyny
Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?
Stąpa wiosna po łące
Zbiera kwiaty pachnące
Ma trzy stokrotki, cztery tulipany
Powiedz z ilu kwiatków
Zrobi wiosna bukiet pachnący?
W ogrodzie na grządce
Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce
Przyszła Kasia i trzy zerwała,
bo bukiet piękny zrobić chciała.
Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?
Siedziało dziesięć jaskółek
Na sosnowej gałązce
pięć odleciało
Ile teraz jaskółek będzie
Z gałązki spoglądało?
6. "Prawda czy fałsz” – dzieci udzielają odpowiedzi: prawda – nieprawda
- Teraz mamy porę roku, którą nazywamy Wiosna
- Miesiąc, który mamy teraz, to: luty, marzec, listopad, kwiecień
- Zwiastunami wiosny są: śnieg, spadające liście, powracające jaskółki, krokusy, mróz, owoce na drzewach, stokrotki, bociany, grzyby w lesie itp
- Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
- Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
- Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
- Żabki chowają się przed bocianem w trawie i wołają kra, kra.
- Teraz jest pora roku, którą nazywamy Jesień
- Są trzy pory roku.
- Wiosną niedźwiedzie zapadają w sen zimowy.
- Wróbelki przylatują wiosną z ciepłych krajów.
- Krokusy, przebiśniegi i pierwiosnki to pierwsze wiosenne kwiaty.
17 marca – wtorek „Puchatki”
Temat: Oznaki wiosny
1.Zabawa „Prawda czy fałsz?.
Rozmowa z dzieckiem na temat oznak wiosny. ( materiały pomocnicze)
Dziecko dostaje papierowe motyle w dwóch kolorach (materiały pomocnicze). Umawiamy się, że jeden kolor motyla to prawda, drugi to fałsz. Zadawaj dziecku pytania dotyczące wiosny. Kiedy dziecko uzna, że wypowiedź jest prawdziwa (lub fałszywa) , podnosi do góry odpowiedniego motyla.
Przykładowe pytania:
Prawda to czy fałsz, że
Wiosną budzą się owady i szukają kwiatów.
Zimą zjeżdżamy na sankach.
Przebiśniegi to pierwsze wiosenne kwiaty itp.
2. Zwiastuny wiosny – zapoznanie dziecka z wyglądem i nazwami wiosennych kwiatów , ptaków powracających na wiosnę .
Razem z dzieckiem oglądamy filmik nazywamy – odczytujemy nazwy wiosennych kwiatów .
https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg
Po oglądnięciu filmiku przypominamy sobie kolory kwiatów , wymieniamy kolory .
3.Zabawa „Dokończ zdanie”.
Dziecko kończy zdanie, które my zaczynamy np.
1.Wiosną na łące…
2.Kiedy wiosną wybieram się na spacer, mogę…
3.Pierwsze wiosenne kwiaty to…
4.Praca plastyczna „Wiosna”
Wysłuchanie piosenki „Wiosna w błękitnej sukience”.
http://ps.staremiasto.szkolnastrona.pl/index.php?c=getfile&id=16
Słowa piosenki „Wiosna w błękitnej sukience”
Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.
ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.
Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.
ref: Wiosna buja w obłokach…
Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.
ref: Wiosna buja w obłokach…
Dziecko po wysłuchaniu piosenki potrafi odpowiedzieć na pytania:
O kim jest piosenka ? Co wiosna bierze na ręce? Co robi nocą ? Jak twoim zdaniem ubrana jest wiosna , jak wygląda ? Dziecko przedstawia Wiosnę w formie plastycznej. Może to być rysunek, obrazek malowany farbami, praca przestrzenna np. z plasteliny. Do pracy można zastosować różne materiały plastyczne np. kolorowy papier, brokat, cekiny, gazety itp. według inwencji dziecka.
16 marca 2020r. – poniedziałek „Puchatki”
Temat : W marcu jak w garncu.
1.Wprowadzenie do tematu zajęć – pytamy dziecko :
-Jaką mamy teraz porę roku?
-Kiedy zaczyna się wiosna?
-Jak nazywają się pozostałe pory roku?
-Jaki mamy teraz miesiąc ? Jak nazywają się pozostałe miesiące ?( utrwalamy nazwy miesięcy z dzieckiem)
3.Słuchanie wiersza „MARZEC”
Marzec ma ogromny garniec.
Mieszka w nim przez całe noce,
Wieje w garncu nieustannie
Syczy coś i bulgocze.
-Powiedź, Marcu,
Co masz w garncu?
-Mam składniki różnorodne:
Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
Chmury, słońce, śnieg i wodę
-z nich przyrządzam Wam pogodę .
Rozmowa na temat wiersza:
-Do kogo porównany był marzec w wierszu?
-Jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec?
-Jaką potrawę ugotował?
-Jakie zmiany zachodzą w pogodzie wczesną wiosną ?
4.Zabawa ruchowa wg KLANZY „Czarowanie pogody”.
„Pada, pada, pada deszczyk,
Wieje, wieje wiatr.
Pada, pada, pada deszczyk,
Wieje, wieje wiatr.
Błyskawica! Grzmot!
Błyskawica! Grzmot!
A na niebie kolorowa tęcza x 2
5. Wprowadzenie litery „G”, „g” na przykładzie wyrazów: garnek i Gutek –
Pokaż jak wygląda litera drukowana duża i mała .
6. Zabawa „Czy znasz wyrazy rozpoczynające się głoską „G”?
Dziecko wymienia wyrazy , gdzie na początku wyrazu słyszy głoskę G. Można szukać wyrazów z głoską c na końcu wyrazu czy w środku.
- Czytamy sylaby z literą „G” : Ga , go ,gu , gi ,ge, gy
- Czytamy wyrazy z literą „g”: gil ,guma , goryl , globus , garnek , gniazdo, ogon , jagody , gama, flaga , waga ,
Dla przypomnienia dla rodziców
Gdy ktoś zapyta powiedz tak
Litera to jest pisma znak
Literę widzę oraz piszę
Głoskę wymawiam oraz słyszę
Czyli innymi słowy głoski to dźwięki mowy.
Drodzy Rodzice „Puchatków”
Aktualna sytuacja i zawieszenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolu to trudny czas dla wszystkich . Postaram się Państwu pomóc i będziemy współpracować „zdalnie”. Strona internetowa przedszkola to miejsce , gdzie będzie można znaleźć wskazówki do pracy z dzieckiem w domu.
W tym tygodniu realizowany temat to „Oznaki wiosny”
Cele:
- rozwijanie samodzielności w ubieraniu się : zapinanie guzików , sznurowanie butów,
-obserwacja zmian w przyrodzie wiosną ,
-przygotowanie w domu zdrowych kanapek ,
-wprowadzenie litery G ,g
- rozwijanie umiejętności wykonywania czynności matematycznych podczas zabawy
Powodzenia .
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej .
„PUCHATKI” 5-6 LATKI -MARZEC 2020
Tematyka kompleksowa :