Drodzy Rodzice i „Tygryski” wkrótce powitamy lato. W tym tygodniu (15-19. 06) bawimy się
wokół tematyki „ Kolory lata”. Proponuję ,aby dzieci mogły każdego dnia bawić się z innym kolorem. Wybór należy do was. Niech wybiorą w swojej garderobie ubrania, które założą w zależności od koloru, który będzie królował w danym dniu.
Oto kilka propozycji zabaw i ćwiczeń:
DZIEŃ ŻÓŁTY
Zagadka Tupa- Jaki kolor dziś tropimy? Ma go słońce i cytryna, małe kurczaki i ja.
Dziecko wybiera kolor wśród papieru, wstążek, bibułek. Tnie żółte materiały na paski. Komponuje z nich kształt dowolnych przedmiotów: domów, samochodów, roślin, zwierząt, itp. Po ułożeniu,
nakleja na arkusz papieru.
„Słońce”- praca plastyczna. Malowanie palcami farbą plakatową. Dziecko maluje na kartce koło
i odchodzące na zewnątrz niego kreski- promyki. Koło wypełnia żółtą farbą za pomocą palców.
Po wyschnięciu obracamy kartkę i rysujemy dziecku 5 nieregularnych linii. Wzdłuż tych linii dziecko wycina nożyczkami, dzieląc obrazek na części. Próbuje go ponownie złożyć w całość.
Po złożeniu przykleja go na karton.
Zabawa z lusterkiem- zabawa badawcza. Lusterko kierujemy w stronę słońca. dziecko obserwuje,
jak promienie słoneczne odbijają się od tali lusterka i powstają tzw. zajączki.
Zabawa w stworki- potworki- lepienie z żółtej plasteliny. Praca według pomysłu dzieci.
Nauka piosenki pt.: „ Piosenka na kolorowe lato”- nagranie dostępne na WhatsApp
DZIEŃ ZIELONY
Zagadka Tupa- Jaki kolor dziś tropimy?Ma go żaba, ukrył się w liściach, widać go w trawie.
Posłuchajcie wiersza W. Broniewskiego „ Gramy w zielone”-nagranie na WhatsApp- czyta p. Ewa
Odpowiedzcie na pytania:O jaki kolor prosił bocian? W jaką grę chciał grać? Z kim bocian chciał zagrać w zielone? Jakie kwiatki rosły w błocie? Z kim żabka zagrała w zielone? Dziecko dzieli wyrazy: żaba, bocian, niezapominajka, tatarak na sylaby. Wskazuje ostatnią wysłuchaną głoskę w wyrazach. Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu bocian, tatarak?
Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy smok patrzy”. Zachęcam do zabawy całą rodzinę.
Dziecko staje plecami do pozostałych uczestników zabawy. Wypowiada : „ Raz, dwa, trzy smok patrzy”i obraca się w stronę domowników. Gdy ktoś się w tym czasie poruszy , odchodzi na linię startu ( wyznaczamy ją w dużej odległości od „ smoka”). Wygrywa ten, kto pierwszy podejdzie
najbliżej i dotknie „smoka”. Zabawę zaczynamy od nowa.
Co jest zielone? -wyszukaj jak najwięcej przedmiotów w tym kolorze w pokoju, w ogrodzie,
a może w kuchni? Dziecko nazywa wskazany przedmiot. Jeżeli znajdzie tych rzeczy 10 lub więcej
wybiera w nagrodę zdrową przekąskę.
Wykonaj ilustrację do wiersza „ Letnia piosenka”- Z. Beszczyńskiej (dowolną techniką plastyczną)
Po zielonej łące
skakały zające
po zielonej murawie
przechadzały pawie
przez zielone trawniki
cwałowały koniki
a w zielonym lasku
po żółciutkim piasku
przystając co krok
spacerował smok
miał złociste oczy
miał srebrny warkoczyk
miał czerwony frak
śpiewał sobie tak:
po zielonej łące
skakały zające...
DZIEŃ NIEBIESKI
Zagadka Tupa- Jaki kolor dziś tropimy? Schował się on w niebie i wodzie. Można znaleźć go w chabrach i w oczach.
Zabawa ilustracyjna „ Rybki i wieloryb”. Przygotowujemy chustę, lub kąpielowy ręcznik.
Do zabawy potrzebnych jest kilku domowników.
Recytujemy wszyscy rymowankę, poruszając chustą:
Raz rybki w morzu brały ślub- poruszamy delikatnie chustą z góry na dół, robiąc małe fale, poruszając się dookoła.
Chlupała woda chlup, chlup, chlup- poruszamy mocniej i energiczniej chustą z góry na dół.
A wtem wieloryb wielki wpadł- stajemy w bezruchu, zatrzymujemy się.
I całe towarzystwo zjadł- na słowo zjadł chowamy się pod chustę.
Zabawa plastyczna „ Niebieski świat”- lepienie dowolnych kształtów z niebieskiej plasteliny,np.
morskie fale- wałkujemy dłońmi niebieską plastelinę na cienkie wałeczki, wyginamy je w falę, nakładając je na kartkę jedną pod drugą . Będzie to pierwsza część pracy.
Zabawa plastyczna „Łódka”.
Teraz wykonajcie łódkę z papieru wykonaną techniką origami-(filmik na WhatsApp).
Łódek może być kilka. Jedna niech posłuży dziecku do zabawy w wodzie, inną naklejamy na wcześniej zrobione z plasteliny fale.
„ Wyścigi łódek”-zabawa oddechowa. Wykorzystajcie zrobione łódki do zabawy w wodzie.
Niewielki dmuchany basen z wodą lub duża miska posłużyć mogą do tej zabawy. Dziecko i dorosły
puszczają łódki na wodę i dmuchają na nie tak, aby jak najszybciej dotarły na przeciwległy brzeg.
„ Co pływa, co tonie?- zabawa badawcza- Gromadzimy kilka przedmiotów: korek, piłkę gumową, metalowy klucz, drewnianą łyżkę, papierową łódkę, miskę z wodą. Zadajemy dziecku pytania:
Co stanie się z przedmiotami w wodzie? Które z nich zatoną? Które będą pływały?
Dlaczego jedne toną,a inne pływają? Dziecko wkłada przedmioty do wody i obserwuje ich zachowanie.
„Latawiec”- wykonanie latawca z przygotowanych figur geometrycznych. Zadaniem dziecka jest
ułożenie figur na kartce tak, aby powstał latawiec. A następnie przyklejenie ich. Dziecko podaje nazwy figur, z których ułożyło latawiec. Może go wzbogacić o własne elementy, które na nim narysuje.
„ Niebieskie niebo”- obserwujcie niebo zwracając uwagę dziecka na jego kolor, kształt chmur.
Prosimy dziecko, by zaobserwowane niebo narysowało kredą na chodniku (w kolorze niebieskim -wybiera dziecko).
DZIEŃ CZERWONY LUB RÓŻOWY
„Owocowy koktajl”- Przygotujcie : owoce( w kolorze czerwonym) np. truskawki, jogurt naturalny lub mleko, odrobina cukru do smaku (nie jest konieczny). Za pomocą miksera lub blendera rozdrabniamy owoce i mleko do pożądanej konsystencji. Poproście o pomoc dorosłych. W jakim kolorze napój otrzymaliście?
Poczęstujcie mamę, tatę i rodzeństwo. Smacznego.
„Co widać przez różowe okulary?”- malowanie różową farbą. Przygotowujemy farbę czerwoną i białą, Dziecko mieszają oba kolory tak, aby otrzymać różowy. Może namalować kwiaty w tym kolorze, a może inspiracją będzie treść wiersza „ Różowy”-M. Brykczyńskiego ( nagranie na WhatsApp- czyta p. Ewa)
Inną propozycją zabawy plastycznej może być zrobienie okularów. Szablon z wyciętymi otworami na oczy przygotowuje dorosły. Puste otwory na oczy zaklejamy przeźroczystą folią ( grubsza, sztywniejsza będzie lepsza). Dziecko zamalowuje różową farbą „szkiełka” okularów. Po wyschnięciu zakłada je i ogląda „ Co widać przez różowe okulary”?
„Kolorowe klocki”- wiersz W. Ścisłowski ( nagranie na Whats App)
Zabawa konstrukcyjna – zbuduj dowolną rzecz z klocków, która będzie w kolorze czerwonym.
Opowiedz o niej swojej mamie. Jakiego koloru klocki masz w swoim domu?
Który kolor jest twoim ulubionym?
DZIEŃ KOLOROWY
„Dyktando graficzne”- zabawa rozwijająca orientację przestrzenną. Dziecko ma przed sobą kartkę
i kredki. Kartkę mocujemy do stolika, by dziecko nie mogło nią manipulować. Prosimy, by rysowały to, co mówimy:
Na środku kartki narysuj kwiatek. Nad kwiatkiem narysuj żółte słońce. Obok kwiatka z prawej strony narysuj biedronkę. Obok kwiatka z lewej strony narysuj motylka. Z lewej strony słońca narysuj niebieską chmurę. Z prawej strony słońca narysuj różową chmurę. Na dole kartki narysuj trawę. A teraz pokoloruj swój rysunek.
Posłuchaj wiersza W. Słobodnika pt. „ Tęcza”
Po wysłuchaniu odpowiedz: Kiedy pojawia się tęcza? Jakie ma kolory? W jakiej porze roku występuje najczęściej?
„ Robimy tęczę”- zabawa z wodą w ogrodzie. Jeśli nie udało się zaobserwować dziecku tego zjawiska w naturze, to możemy ją dziecku stworzyć w ogrodzie. Dziecko trzyma wąż ogrodowy z nałożoną końcówką do podlewania, dającą wachlarz wody. Dorosły odkręca wodę i ustawia strumień pod słońce. Dziecko obserwuje i stara się dostrzec tęczę.
Pochwalcie się swoimi pracami. Czekam na zdjęcia.
Materiały dołączam na WhatsApp. Życzę Wam kolorowego tygodnia. Pozdrawiam- p. Ewa
Witajcie w kolejnym tygodniu wspólnych zabaw (08-12.06). Propozycje zabaw i ćwiczeń
związane będą z tematyką „ Kim będę, gdy dorosnę”. Poznacie wybrane zawody, co robią ludzie,
którzy je wykonują.
„ Kim zostanę w przyszłości?”- rozmowa z dzieckiem na podstawie opowiadania
O. Masiuk „ Odlotowe zawody”- nagranie na WhatsApp.
Po wysłuchaniu opowiadania odpowiedz na pytania:
Kim chce zostać Tup w przyszłości? Kim chce zostać Elizka? Czym zajmuje się kosmonauta? Kim chciałbyś zostać w przyszłości i dlaczego?
Praca plastyczna – Narysuj lub namaluj kim chcesz być w przyszłości? - tworzenie postaci,
zwrócenie uwagi na szczegóły w jej rysowaniu lub malowaniu. Postać powinna zawierać
strój oraz przedmioty lub narzędzia do jej wykonywania.
Wiersz - „ Kim zostanę?- nagranie na WhatsApp
Kim chcą być Agatka, Mateusz, Mikołaj, Krzyś? Wymień głoskę, którą słyszysz na początku wyrazu oznaczającego nazwę zawodu.
4. Rozwiąż zagadki:
a) Ognia się nie boi,
na drabinie prosto stoi.
Ani trochę nie grymasi,
tylko pożar dzielnie gasi. (strażak) Rozmowa z dzieckiem o pracy strażaka, zaprezentowanie numeru alarmowego 112 i 998. Wyjaśnienie w jaki sposób i kiedy należy z nich korzystać. Przeprowadźcie krótką scenkę, aby dziecko mogło podjąć próbę rozmowy z dyspozytorem- przedstawia się, mówi co się stało i podaje swój adres.
Pokoloruj strażaka i jego pojazd, którym wyrusza do akcji- kolorowanka na WhatsApp.
b) Jeśli chcesz swój wygląd zmienić,
Obciąć włosy i utlenić .
Może zgolić je do zera,
To iść musisz do ..... (fryzjera). Co robi fryzjer? Jakie wykorzystuje narzędzia w swojej
pracy? Czy ty chodzisz do fryzjera?
Zabawa tematyczna – U fryzjera .Wyszukajcie przybory, którymi dbamy o nasze włosy
( najlepiej wykorzystać do tego zestaw do zabawy) Uwaga na nożyczki!
Bawcie się w tworzenie fryzur lalkom, dziecko wciela się w rolę fryzjera.
Zabawa plastyczna „ Nożyczkami rachu - ciachu”- Pod okiem dorosłych dziecko wycina
nożyczkami z różnych materiałów( papier , folia, włóczka) tworząc włosy dla swojego
narysowanego modela. Nakleja je na głowę wymyślonej postaci. Długość włosów
zostaje do wyboru dziecka.
Inną propozycją pracy plastycznej będzie temat: „ Wymyśl fryzurę dla swojej lalki”-
dziecko z dostępnych różnorodnych materiałów przygotowuje perukę i nakłada ją na
głowę lalce.
Pokoloruj obrazek- kolorowanka na WhatsApp
„ Kto pracuje w przedszkolu”?- zabawa słownikowa . Wykorzystajcie kolorowanki
z Whats App lub obrazki z książeczek o zawodach(jeśli są w domu). Jakie panie pracują w przedszkolu? Kim są z zawodu? Na czym polega ich praca? Dziecko odszukuje odpowiedni obrazek, odpowiada całym zdaniem na pytania.
6. Kim jestem?- zabawa pantomimiczna. Dziecko naśladuje ruchem, gestem osobę
wykonującą przez nie wybrany zawód, a dorosły odgaduje ,kim jest dziecko.
Zamieniamy się rolami. W tej zabawie nie używamy słów.
„ W sklepie”- zabawa tematyczna z elementem liczenia .
Do zabawy wykorzystujemy zabawki dziecka(sklep z zabawkami),
książki (księgarnia), artykuły spożywcze (sklep spożywczy) itp.
Ustalamy: -gdzie będą ustawione artykuły do sprzedaży,
ile będzie kosztował jeden artykuł- 1 klocek lub 2 klocki,
kto będzie ekspedientką,
gdzie będzie kasa,
Dziecko wybiera rzecz do kupienia , bierze klocki(pieniądze), używa zwrotów
grzecznościowych. Dorosły sprawdza poprawność liczenia. Zamieniajcie się rolami,
tak, by dziecko było i kupującym i sprzedającym.
Po tak udanych zakupach czas na zabawę w kucharza lub cukiernika.
Pomoże wam w jego pracy odpowiedni strój. Wykonajcie sobie czapkę i
obejrzyjcie filmik -czapka origami krok po kroku -na WhatsApp.
Warto założyć też fartuszek. A teraz przygotujcie z pomocą mamy ciasto z owocami. przepis dostałam od Tupa. Pamiętajcie,że urządzenia elektryczne obsługują wyłącznie dorośli.
Ciasto biszkoptowe Tupa
Składniki na ciasto:
6 całych jajek
1,5 szklanki cukru
1,5 szklanki mąki
łyżeczka proszku do pieczenia
Dodatki: sezonowe owoce, cukier puder, tłuszcz i bułka tarta do wysypania
tortownicy.
Przygotowanie ciasta: Utrzeć całe jajka z cukrem na kogel- mogel. Do masy dodawać
stopniowo mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Gdy masa będzie puszysta,
wylać na posmarowaną tłuszczem i wysypaną bułką tartą tortownicę(dużą).
Na wierzchu ułożyć owoce. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni C
i piec około 40 minut. Po wyjęciu i wystudzeniu posypać cukrem pudrem.
Przygotujcie nakrycia dla wszystkich domowników przy stole. Smacznego!
Życzę miłej, ciekawej zabawy. Czekam na wasze prace na zdjęciach do przedszkolnej
galerii. Materiały pomocnicze do zabaw plastycznych i teksty utworów na WhatsApp.
Pozdrawiam- wych. p. Ewa
W tym tygodniu ( 1-5. 06) bawimy się wokół tematyki „ Dzieci świata”.
W poniedziałek 1 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Dziecka.
Wszystkim „ Tygryskom” i ich rodzeństwu składam serdeczne życzenia uśmiechu,
beztroskiego i szczęśliwego dzieciństwa oraz spełnienia małych i dużych marzeń.
Przesyłam moc całusów wszystkim dzieciakom i propozycje wspólnych zabaw.
1.Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki „ Podajmy sobie ręce”( nagranie na WhatsApp).
2.Nauka wiersza na pamięć wiersza „Tu mam ręce” .Dziecko ćwiczy orientację w schemacie własnego ciała . Mówi wiersz pokazując części ciała.
Tu mam ręce, tu mam nogi,
a pośrodku brzuszek.
Tu mam głowę, a na głowie
z obu stron mam uszy.
Moje ręce klaszczą ładnie,
nogi tańczą raz i dwa.
W głowie mam pomysłów dużo,
buzia śpiewa: tralala.
Tu mam brodę, a tu nosek,
tu jest moje czoło.
Jak zobaczę się w lusterku,
śmieję się wesoło!
Dziecko przeglądając się w lusterku, obserwuje swoje ciało, może narysować swój portret.
3.„ Mój kolega”- praca plastyczna. Rysowanie kredkami postaci ze zwróceniem uwagi na
szczegóły. Kolorowanie obrazka.
4.„ Mój kolega z innego kontynentu”- Kolorowanki dostępne na WhatsApp . Dziecko wybiera
dowolną postać – koloruje kredkami lub maluje farbami.
Bohaterowie kolorowanek to: Meksykanin, Japonka, Australijczyk, Indianin, Hinduska,
Chińczyk, Eskimos, Hiszpanka. Jaką głoskę słyszysz na początku tych wyrazów?
A ty kim jesteś? Na jakim kontynencie mieszkasz?
5.„Dzieci świata” - słuchanie wiersza W. Fabera ( nagranie na WhatsApp)
Po wysłuchaniu wiersza odszukajcie na mapie świata miejsca skąd pochodzą dzieci.
Odpowiedzcie na pytania: Z czego śmiały się dzieci w Afryce?
A z czego w Grenlandii? Jakie święto obchodzimy 1 czerwca?
6.„ O prawach dziecka”-wiersz Marcina Brykczyńskiego-( nagranie na WhatsApp)
Po wysłuchaniu wiersza porozmawiajcie z dzieckiem o jego prawach, a także
o obowiązkach, które może wykonywać samodzielnie w domu.
7.Zabawa utrwalająca umiejętność przeliczania i posługiwania się liczebnikami.
Dziecko wkłada np. do koszyka trzy klocki. Liczy ile ich jest. Dołóż jeszcze dwa klocki.
Policz klocki. Dołóż jeszcze pięć. Policz klocki. Zabawę powtarzamy kilka razy,
uwzględniając czynności dokładania i odkładania w zakresie 10.
Dziecko przynosi 10 zabawek, układa jedną obok drugiej. Podaje ich nazwy
i mówi, która z kolei jest dana zabawka.
8. Zabawy na świeżym powietrzu- zorganizujcie dzieciom aktywny udział w zabawach
ruchowych w ogrodzie połączone z piknikiem lub poczęstunkiem. Bawcie się wspólnie z dziećmi.
Jeśli macie własne, oryginalne pomysły na zorganizowanie Dnia Dziecka w domu,
prześlijcie zdjęcia z krótkim opisem jak spędziliście ten dzień.
Zdjęcia oraz prace dzieci zamieszczone zostaną w przedszkolnej galerii.
Życzę udanej i wesołej zabawy- wychowawczyni- p. Ewa
Tematyka kompleksowa w tym tygodniu( 25- 29. 05 )- „ Zwierzęta domowe”.
Propozycje zabaw dla dzieci :
1.Nauka wiersza „Przedszkolaki i zwierzaki”
Ciepłe mleko jest dla kotków, chomik biega w kołowrotku.
O domowe zwierzaki dbają przedszkolaki.
Rybki się pluskają w wodzie, z psem na spacer chodzę co dzień.
O domowe zwierzaki dbają przedszkolaki.
Morska świnka sianko zjada, a papuga głośno gada.
O domowe zwierzaki dbają przedszkolaki.
Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu? Co jest dla kotków? Kto biega w kołowrotku?
2. Nauka piosenki „ Domowa piosenka”-w wykonaniu „Fasolek”- nagranie na WhatsApp.
3.Propozycje prac plastycznych:
a) „ Przyjaciel pies”-Pies do złożenia według podanego wzoru z figur geometrycznych-
badanie kształtu, nazywanie figur. Doże koło posłuży za głowę psa, małe koła to uszy, trójkąty będą nogami zwierzęcia i ogonem.
Dziecko po ułożeniu postaci czworonoga naklejają na kartkę i dorysowują brakujące elementy (oczy , pyszczek )
b) „ Kolorowa papuga”- Do wykonania pracy przygotowujemy 3 papierowe talerzyki,
kolorowe piórka, farby, klej. Dziecko przecina jeden z talerzy na połowę- to skrzydła
papugi, drugi talerzyk to głowa, trzeci- to tułów. Maluje talerzyki kolorowymi farbami.
Po wyschnięciu farby, nakleja piórka na skrzydełka papugi, dokleja oczy, dziób.
Łączy części ciała ze sobą za pomocą kleju.
c)„ Moje akwarium”- Kartkę papieru dziecko zamalowuje niebieską farbą,
na innej kartce rysuje rybki rybki różnej wielkości,w różnych kolorach.
Koloruje je w dowolny sposób. Potem wycina rybki , nakleja na niebieską kartkę
za pomocą kleju ,tak jakby pływały w akwarium. Flamastrami lub kredkami
dorysowuje rośliny, kamyki , muszelki , itp. Na skończoną pracę nakłada przeźroczystą folię, np. spożywczą.
d) „Moje ulubione zwierzątko”- kolorowanki dostępne na WhatsApp.
Spośród kolorowanek dziecko wybiera dowolny obrazek do pokolorowania.
e) Narysuj portret swojego domowego zwierzątka lub wykonaj go z plasteliny.
4.Oglądanie zwierząt domowych na obrazkach w książeczkach. Dziecko rozpoznaje i nazywa domowe zwierzęta, słucha czytanych przez rodzica ciekawostek o interesujących go zwierzętach.
Zwracamy uwagę dziecka na właściwą opiekę nad zwierzęciem. Wyjaśniamy mu,
co to znaczy być odpowiedzialnym za nie oraz poruszamy problem zwierząt, które trafiają do schronisk. Wyjaśnijcie dziecku, co należy zrobić, gdy na ulicy spotkamy obce zwierzę.
5.Zabawa z liczeniem- „Szczeniątka”
Bez liku
jest szczeniątek w koszyku.
Jedno- podobne do matki.
Drugie- w białe łatki.
Trzecie- czarne jak wronka.
Czwarte- bez ogonka.
Podpalanych dwoje.
A ostatnie, to najmniejsze,
ono... będzie moje!
Gdzie leżały szczeniątka? Jak wyglądało pierwsze? ( drugie, trzecie, czwarte )?
Co znaczy słowo „ podpalane”? Ile było wszystkich szczeniątek?
Dziecko za pomocą liczmanów ( np. pluszowych zabawek, klocków) słuchając treści wiersza czytanego przez rodzica, układa je w szeregu i przelicza.
6.„ Co słychać na końcu”?- zabawa słuchowa
Rodzic wskazuje dziecku obrazek z wybranym zwierzątkiem , dziecko podaje jego nazwę
i ostatnią głoskę, którą słyszy w wyrazie, np.:
kot- ostatnia głoska w wyrazie to „t”,
pies- „s”,
papuga- „a”,
rybki- „i”, itp.
Czy wiesz, jakie odgłosy wydają te zwierzęta?
7.Opowiedz o swoim domowym zwierzątku. Jak wygląda? Jak się wabi? Co jest jego
przysmakiem? Jak dbasz o nie ? Czy wiesz, kto leczy chore zwierzęta?
Czy byłeś kiedyś ze swoim pupilem u weterynarza ?
Miłej zabawy „Tygryski”. Pokażcie mi swoje zwierzątka( jeśli macie je w swoich domach).
Prześlijcie swoje prace, a także zdjęcia ze swoimi pupilami.
Pozdrawiam – p. Ewa
Witam w kolejnym tygodniu wspólnych zabaw. Od 18 do 22 maja będą to zabawy wokół tematyki
„ Mama i tata”. Już niedługo , bo 26 maja swoje święto obchodzić będą wszystkie mamy.
Tatusiowie mają swój dzień 23 czerwca. Przygotujcie rodzicom niespodzianki, które wam proponuję, włączcie się wszyscy do zabaw. Swoje przygotowane prace prześlijcie do mnie.
Opublikuję je w naszej przedszkolnej Galerii. Materiały przesyłam również na WhatsApp.
1.Wysłuchajcie wierszy„ Mamo!” i „ Tata”-( nagranie na WhatsApp)
Spróbujcie nauczyć się ich na pamięć ( oto jedna z waszych niespodzianek dla mamy i taty)
2.Posłuchajcie uważnie opowiadania J. Papuzińskiej „Jak mama odczarowała wielkoluda”.
To opowiadanie pochodzi z książki „Nasza mama czarodziejka”. Ja czytam jedno z kilku opowiadań (nagranie na WhatsApp).
Po wysłuchaniu odpowiedzcie na pytania: Co się wydarzyło w mieście? Co zrobiła mama, by pomóc dzieciom? Kim okazał się wielkolud? Jaki sposób znalazła mama, by jej dzieci nie stały się wielkoludami? Czy to były prawdziwe czary? Co robi twoja mama, abyś był(a)
grzeczny(a), dobry(a)?
3.Piosenka „ Moja wesoła rodzinka” ( nagranie na WhatsApp)
Nauczcie się śpiewać piosenkę wspólnie z mamą i tatą oraz rodzeństwem. To też będzie upominek dla rodziców.
4.„ Gimnastyka buzi i języka”- zabawa logopedyczna
Mama, tata oraz dzieci - dziecko dotyka na zmianę górnych i dolnych zębów
to rodzina cała. - rysuje końcem języka koło przy zamkniętych wargach
Buziak dla mamy,
buziak dla taty . - posyła całusy w jedną i drugą stronę
Zabawa to wspaniała. - na wydechu dziecko mówi: aaaaaaach!
5.Ćwiczenia słuchowe – dziecko dobiera wyrazy w pary zaczynające się taką samą sylabą.
Rodzic podaje dziecku różne wyrazy. Kiedy dziecko słyszy wyraz, który zaczyna się na sylabę ma jak w wyrazie ma-ma, klaszcze w ręce.
Przykłady wyrazów: mama, maki, maliny, Marzena, Mateusz, mapa, masło, mata, Maja
6.„ Jestem reporterem”- zabawa słownikowa „ Kim jest moja mama? Kim jest mój tata? ( dziecko przygotowuje „ mikrofon”)
Dziecko przeprowadza z rodzicami wywiad, zadając pytania, by dowiedzieć się o
swoich rodzicach jak najwięcej. Co robią? Kim są z zawodu? Co lubią najbardziej?
Jak spędzają czas ze swoją rodziną? Jaką zabawę z dzieciństwa pamiętają ? itp.
7.Propozycje prac plastycznych:
a) „ Moja mama, mój tata”- Przygotujcie dziecku kontury postaci na dużej kartce i
materiały oraz przybory: kolorowy papier, wełnę, kawałki tkanin, klej, nożyczki.
Dziecko wybiera materiały, którymi ozdobi sylwety.
b) „ Portret mamy i taty”- (wersja 1)- dziecko rysuje na kartce owale twarzy, dorysowuje
oczy, nos, usta, uszy, włosy, szyję. Koloruje twarze mamy i taty. Wokół twarzy
wykonuje ozdobną ramkę malując ją, wyklejając wycięte elementy, wykorzystując
naklejki, ozdabiając ramkę kolorowymi szlaczkami.
(wersja 2)- wybierając zdjęcie z albumu rodzinnego, dziecko przykleja je na kartkę,
a ramkę do zdjęcia wykonuje, ozdabiając własnoręcznie w dowolny sposób.
c)„ Korona dla mamy i taty”- Przygotowujemy pasy papieru, na których dziecko przykleja drobne elementy błyszczące lub inne,np. wycięte z papieru, kartonu, materiału.
Mierzymy koronę na głowie i sklejamy ozdobiony pasek papieru. na szczycie korony
przyklejamy papierowe trójkąty od wewnętrznej strony.
d)„ Wspólne zabawy z mamą i tatą”- rysunek kredkami na określony temat. Dziecko rysuje swoje ulubione zabawy z mamą i tatą. Rodzice zadbajcie o to, by rysunek był bogaty w szczegóły.
e) „ Kwiatek dla mamy”- dziecko rysuje kwiatek zgodnie z instrukcją wiersza.
„KWIATEK”- A. Maćkowiak
Od kółeczka zaczynamy - dz. rysuje kółko
wokół niego płatki damy. - rysuje wokół koła płatki
A łodyga? Kreska długa. - rysuje kreskę w dół od koła
Wierzę w ciebie to się uda!
Teraz listki raz, dwa, trzy. - rysuje listki w dowolnych miejscach na łodydze
Pokoloruj wszystko ty.
Wykonane prace podarujcie rodzicom w dniu ich święta. To będą kolejne
przygotowane upominki dla nich.
8.„ Z mamą i tatą w kuchni”- pozwólcie na zorganizowanie rodzinnego święta
wspólnie z dziećmi. Może to być przygotowanie zdrowej i pysznej kolacji
albo przygotowanie ulubionego ciasta, ciasteczek lub deseru na podwieczorek.
Zaangażujcie dziecko w przygotowania( pomoc w kuchni, nakrycie do stołu, dekoracja stołu).
9.„ Aktywnie na świeżym powietrzu”- Przygotujcie ogrodowy tor przeszkód,
wspólny wyjazd na rowerach do lasu lub rodzinną olimpiadę we własnym ogrodzie. Wykorzystajcie ogrodowe przybory z domowych placów zabaw
i ustalcie z dziećmi reguły zabaw i ćwiczeń. Uczestnikami będą wszyscy domownicy. Ustalcie też nagrodę dla najaktywniejszego uczestnika.
Życzę miłej zabawy w rodzinnym gronie.
Pozdrawiam ciepło- wych. p. Ewa
Witam w kolejnym tygodniu wspólnych zabaw. Będziemy bawić się wokół tematyki „Wiosenna łąka” ( 11-15.05) Poznacie łąkę i jej mieszkańców. Zatem zapraszam na spacer wspólnie z rodzicami na pobliską łąkę. Przygotujcie na swoją wyprawę aparat, lornetkę, lupę, by być prawdziwym obserwatorem maleńkich stworzeń, których domem jest łąka. Zaobserwujcie jakie rośliny rosną w tym środowisku. Podzielcie się z Panią swoimi spostrzeżeniami.
A oto kilka innych propozycji ćwiczeń i zabaw.
1.Posłuchajcie odgłosów łąki – nagranie na WhatsApp
2.Posłuchajcie piosenki „Bal na łące”-nagranie na WhatsApp .Nauczcie się słów i melodii,
śpiewajcie wspólnie z mamą, tatą i rodzeństwem.
3.Rozwiążcie zagadki „Co lata nad łąką?”
Przygotujcie lub wyszukajcie wspólnie z dzieckiem w albumach przyrodniczych obrazki:
biedronki, komara, motyla, pszczoły, konika polnego. Ułóżcie obrazki przed dzieckiem
Dziecko słucha 3 zagadek – podając rozwiązanie, wskazuje właściwy obrazek.
Po rozwiązaniu zagadki dziecko dokonuje analizy sylabowej- dzieli nazwę odgadniętego
owada na sylaby.
a) Jest taka maleńka,
a tak dzielnie lata.
Nawet dzieci wiedzą,
że jest piegowata. ( biedronka)
b) Choć jest bardzo mały,
z nikim się nie liczy.
Podstępnie krew pije
i okropnie bzyczy. ( komar)
c) Ten owad od wiosny
przez calutkie lato,
trudzi się dla ludzi
i nic nie chce za to. ( pszczoła)
4.Posłuchajcie wiersza „Łąka” - nagranie na WhatsApp
Po wysłuchaniu wiersza odpowiedz na pytanie : Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu ?
5.„Żaby i bociany”- zabawa matematyczna z utworem – nagranie na WhatsApp
Po wysłuchaniu wiersza odpowiedz na pytania:
- Kto bawił się na zielonej łące?
- Co jedzą bociany?
- Co robią mądre żabki?
- Ile było żab?
- Ile było bocianów?
Przygotujcie sylwety bocianów, żab, motyli po 4.
Układamy obrazki według podanego dziecku rytmu, np.
bocian- żaba- bocian- żaba.....
bocian- motyl- żaba -bocian- motyl- żaba.....
żaba- motyl- żaba- motyl........
6.Zabawy plastyczne
a) „Motyl”- przygotowujemy szablon motyla wycięty z białego papieru. Kartkę składamy na pół, rysując połowę ciała motyla. Dziecko wycina nożyczkami wzdłuż
narysowanych linii (trudniejsze elementy pomagamy wyciąć). Dziecko maluje farbami
jedno skrzydło, nanosząc pędzlem kolorowe plamy. Potem zagina do środka część skrzydła nie pomalowaną i przyciska dłonią. Po chwili rozkłada skrzydła motyla.
Są one symetrycznie zabarwione.
b) „ Motyl”- sylwetę wyciętego motyla dziecko ozdabia w dowolny sposób ( np. wycinając kolorowe elementy z papieru i naklejając je na skrzydłach w taki sposób, by zachować symetrię (lewe i prawe skrzydło musi być takie samo).
c)„Biedronka”- zabawa rysunkowa wg rymowanki E. Pyczek
Przygotujcie kartkę i kredki.
Kółko przetnij na połówki,
główka, czułki, kropki, nóżki.
Ile kropek masz biedronko?
Nie wiem ile, spytaj słonko.
d)„ Biedronka”- przygotowujemy papierowy talerzyk- malujemy go na czarno.
W połowie naklejamy po obu stronach skrzydła w kolorze czerwonym. Na nich po tyle samo kropek w kolorze czarnym. Naklejamy ruchome oczka lub wycięte z papieru. Z lewej i prawej strony przymocowujemy odnóża z kreatywnych drucików lub wyciętych z papieru. Gotowe.
e) „ Na łące”- praca plastyczna. Przygotujcie rozwodnione farby plakatowe
w kolorze zielonym, żółtym fioletowym, czerwonym, niebieskim, słomki do
napojów, kredki, białą kartkę papieru.
Dziecko na dole kartki rozlewa pędzlem plamy z koloru zielonego i rozdmuchuje
słomką w górę kartki- robi trawę. Następnie z innych kolorów robi małe plamki-
to będą kwiaty.
Na końcu, gdy farba wyschnie dorysowuje na górze kartki wymyślone przez
siebie elementy( słońce, motyle, pszczoły, bociana, żaby, itp.)
7.„ Bocian i żaba”- wiersz do słuchania nie tylko na dobranoc- czyta p. Ewa
Miłej zabawy „ Tygryski”! Pozdrawiam i czekam na wasze prace, które
trafią z pewnością do naszej Galerii. Pani Ewa
Drodzy Rodzice i Kochane „Tygryski”
Na pewno wśród wielu zabawek, które macie w swoim pokoju jest półka na książki.
W tym tygodniu będziecie tam zaglądać codziennie. Zwracam się z prośbą w imieniu dzieci-
„ Poczytaj mi mamo, tato”. Wyjaśnijcie też, dlaczego warto czytać książki.
Tematyka w tym tygodniu ( 04- 08.05) to: „ Nasze ulubione książki”.
A oto kilka propozycji ćwiczeń i zabaw z dziećmi.
1.Nauka na pamięć rymowanki.
Książki i książeczki- wszyscy je czytają.
Dużo przyjemności wszystkim one dają.(E. Raczek)
Powtarzamy rymowankę w różnym tempie: raz wolno, raz szybko.
Wymyślcie własną rymowankę o wybranym przez siebie bohaterze ulubionej książki.
2.„ Moje książeczki”- oglądajcie książeczki wspólnie z dzieckiem. Wyszukajcie bajki, książeczki z wierszykami, książki przyrodnicze, itp. Spróbujcie policzyć , ile jest książek każdego rodzaju.
Przyglądnijcie się im i zwróćcie uwagę na ich kształt, wielkość oraz grubość
używając określeń: prostokątna, kwadratowa, duża, mała, cienka, gruba.
3.„ Jak wygląda książka?”- rozmowa z dzieckiem, zwrócenie uwagi na elementy takie jak:
okładka, strona tytułowa, tytuł, autor, ilustrator, itp.
Jeżeli jesteście ciekawi jak powstaje książka, obejrzyjcie filmik ( na WhatsApp).
4.Propozycje prac plastycznych do tematyki:
a) „ Moja ulubiona książka”- zaprojektuj i narysuj okładkę do swojej ulubionej
książeczki. Korzystaj z ulubionych przyborów.
b) „Ulubiona bajka”- składamy kilka kartek czystego papieru ze sobą za pomocą zszywacza. Dziecko zapełnia je ilustracjami do wybranej przez siebie książeczki
( przedstawia w ten sposób przygody bohatera). Rodzice mogą wzbogacić rysunki
krótkimi napisami.
c) „ Jestem autorem książki”- a może wymyślicie swoją bajkę i jej bohaterów?
Dziecko, które potrafi napisać swoje imię, może go użyć na okładce swojej
książeczki. Ilustracje do książeczki mogą być wykonane w formie komiksu.
d) „ Mój ulubiony bohater książki”- poszukajcie kolorowanki ze swoim bohaterem
i w dowolny sposób pokoloruj obrazek. Możesz narysować postać samodzielnie, albo ulepić ją np. z plasteliny lub innej plastycznej masy.
5.„ Bajkopisarz”- zabawa paluszkowa
Pisarz bardzo lubi ciszę, - palcami obu rąk dziecko masuje lekko płatki swoich uszu.
Wtedy dobrze mu się pisze. - na dywanie kreśli ręką wiodącą literopodobne wzorki.
Teraz już nie skrobie piórem, - palcami obu rąk drapie w podłogę.
Tylko stuka w klawiaturę. - stuka kolejno palcami obu rąk w podłogę.
6.„Wycieczka do biblioteki”- opowiadanie O. Masiuk- czyta p. Ewa ( nagranie na WhatsApp)
Po wysłuchaniu opowiadania odpowiedz:
Kogo spotkał Tup w bibliotece?
W czym pomogła Tupowi bibliotekarka?
Po co idziemy do biblioteki?
7.„W bibliotece”- zaproszenie dziecka na wycieczkę do biblioteki (gdy będzie to możliwe)
Pokażcie dziecku kto pracuje w bibliotece, kto przychodzi do biblioteki, co trzeba zrobić,
żeby wypożyczyć książkę?
8.„ Jaki kształt ma moja książka?”- zabawa badawcza. Dziecko wodzi palcem po brzegach książki. Stara się na kartce narysować taki sam kształt.
Potem wodzi palcem po jednej z kartek, rysuje taki sam kształt.
Wniosek: I książka i kartki mają taki sam kształt.
9.Słuchanie wiersza J. Tuwima „ Ptasie radio”- czyta p. Ewa (nagranie na
Whats App).
10.„ Spóźniony słowik”- J. Tuwim – czyta P. Fronczewski ( nagranie na
WhatsApp)
Serdecznie pozdrawiam i życzę miłej zabawy. Wychowawczyni- p. Ewa
W tym tygodniu (27-30.04) tematyka kompleksowa to : „Polska moja Ojczyzna”.
Dzieci w zależności od grupy wiekowej poznają polskie legendy, związane z Krakowem, Warszawą- stolicą Polski, poznają zabytkowe budowle tych miast. Zapoznają się ze swoją miejscowością i najbliższym otoczeniem. Poznają też polskie symbole narodowe.
1.„Co to jest Polska?”- słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego
Co to jest Polska?- spytał Jaś w przedszkolu.
Polska- to wieś, i las, i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci wysoko nad tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to także
twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak- i przedszkole,
i róża w ogrodzie,
i książka na stole.
Odpowiedz: Co to jest Polska?
„Moja Ojczyzna”- praca plastyczna. Dziecko rysuje w środku konturu Polski
( wzór do wydruku na WhatsApp) to, o czym mowa w wierszu „Co to jest Polska?”
2. „ Mój dom”- dziecko maluje farbami, jak wygląda jego dom, na rysunku uwzględnia zarówno szczegóły domu jak i otoczenia- zieleń, ulica,itp.
lub układa z figur geometrycznych wyciętych z kolorowych kartek papieru swój dom, drzewa
wokół, kwiaty, trawę ,ulicę, pojazdy,itp. Ułożoną kompozycję nakleja na kartkę lub większy
karton, jeśli figury geometryczne będą duże.
3.Spacer po miejscowości, w której mieszkacie. Zwracamy uwagę dziecku na charakterystyczne dla wioski budowle, krajobraz.
4. „Smok wawelski”-dziecko słucha wiersza- legendy (nagranie na WhatsApp)
Praca plastyczna- dziecko wykonuje postać smoka dowolną techniką plastyczną.
(kolorowanka na WhatsApp)
5. „Legenda o Złotej Kaczce”-zapoznanie z treścią legendy( nagranie na WhatsApp).
( kolorowanka na WhatsApp)
Praca plastyczna „Korona kaczki”-dziecko wykleja koronę aluminiową folią lub cekinami
albo innymi błyszczącymi elementami.
6. „Warszawska Syrenka”- słuchanie legendy( nagranie na WhatsApp)
( kolorowanka na WhatsApp).
7. Polskie symbole narodowe wraz z legendą o Lechu – obejrzyjcie filmik na WhatsApp)
a) flaga- omówienie wyglądu flagi, jej znaczenia, miejsc i okoliczności, w których ją wywieszamy. ( 2 maja obchodzimy Dzień Flagi).
b) Dziecko dzieli wyraz flaga na sylaby, wysłuchuje pierwszą głoskę w wyrazie, wyszukuje
wyrazy , które rozpoczynają się na głoskę „f”.
c) Nauka na pamięć wiersza „Barwy ojczyste”- Cz. Janczarskiego
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień - to miłość,
biel- serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
d)Propozycje wykonania własnej flagi
- Przygotowujemy dwa pasy białego papieru takiej samej szerokości,
dolny pasek flagi dziecko maluje czerwoną farbą palcami, pędzlem, stempluje
gąbką, lub wykleja go techniką wydzieranki. Potem łączy dwa pasy biały i czerwony ze
sobą za pomocą kleju i przymocowuje patyczek. Pasek czerwony jest pomalowany po
obu stronach. Tak przygotowaną flagą możecie udekorować swój pokój lub umocować ją
w oknie.
Godło- pokoloruj godło po przyglądnięciu mu się na filmiku.( kolorowanka na WhatsApp)
Znajdź we własnych książeczkach symbole narodowe. Jeśli macie mapę Polski- też się
przyda.
Hymn państwowy - „Mazurek Dąbrowskiego”- dziecko uczy się pierwszej zwrotki
i refrenu na pamięć.
8. Rozłóżcie mapę Polski i odnajdźcie na niej miejscowości: Gniezno, Kraków,
Warszawę, Opole i Zawadę.
Pokażcie dziecku jak płynie Wisła, Odra. Gdzie jest morze, a gdzie góry?
Pokażcie także zabytkowe budowle Krakowa i Warszawy wykorzystując własne albumy
lub książki ( dostępne są w internecie pod hasłem „Zabytki Warszawy”, „Zabytki
Krakowa”).
9. Konstruowanie gier planszowych w oparciu o poznane legendy:
„Podróż do Smoczej Jamy”-na dużej kartce wybrane pola oznaczamy charakterystycznymi elementami z legendy o smoku.
Oznaczamy start i metę. Przygotowujemy pionki i kostkę, ustalamy
reguły gry. Dobrej zabawy!
„ Płyń Syrenko płyń”-postępujemy jak wyżej ale pola oznaczamy rysunkami
pasującymi do legendy o Syrence. Udanej zabawy!
Dzieci, które mają książeczki w domu, wypełniają też karty pracy związane z tą
tematyką.
Mam nadzieję, że propozycje zabaw na ten tydzień ze świątecznym majowym weekendem
będą też inspiracją do własnych działań dzieci.
Pozdrawiam- wych. p. Ewa
W kolejnym tygodniu (20-24.04) bawimy się wokół tematyki „ Dbamy o środowisko”.
Dzieci 3,4 i5 letnie, które mają książeczki w domu mogą uzupełniać karty pracy związane z tą
tematyką w ciągu bieżącego tygodnia.
Propozycje zabaw z dziećmi:
1.Słuchanie wiersza I. Salach „Wszędzie czysto”
Czysty dom i czysty ogród,
w lesie czysto, w polu też.
Czysta rzeka i jezioro
samo zdrowie wierz mi, wierz.
Brudu nie chce widzieć wcale
ani morze, ani niebo.
Taką cichą mam nadzieję,
nie wiecie, dlaczego?
Bo od kogo to zależy,
aby czysty był nasz świat.
By ptak śpiewał, strumyk szemrał
by w ogrodzie zakwitł kwiat?
Odpowiedz na pytania:
Od kogo zależy, aby nasze środowisko było czyste?
Co możemy zrobić, aby wokół nas było czysto?
Jak dbasz o czystość w swoim domu?
Narysuj jak dbasz o przyrodę.
2.„Wiatrak”- składanie obrazka według wzoru. Przygotowujemy niebieski prostokąt i 2 kwadraty, np. czerwony i zielony. Dziecko wykonuje kolejno czynności:
składa kwadraty po przekątnej, rozcina je po linii zgięcia, układa na kartce prostokąt, a na nim trójkąty, tak by tworzyły skrzydła wiatraka. Ułożony na kartce wiatrak przykleja za pomocą kleju.
Dziecko pracuje na materiale geometrycznym, wykorzystajcie tę pracę do utrwalania figur geometrycznych. Również przy te j okazji rozmawiajcie z dzieckiem o tym, co możemy
zrobić, aby powietrze wokół nas było czyste.
3.„Ekoludek”- dziecko tworzy postać- zabawkę wykonaną z domowych odpadów papierowych lub plastikowych( pudełka o różnym kształcie, rolki o różnej długości, kapsle,
nakrętki, plastikowe butelki, opakowania, folię itp.)
Ze zgromadzonych materiałów, kleju, taśmy klejącej, zszywacza czy sznurka łączy elementy ze sobą. Prosimy dziecko, by wymyśliło nazwę dla swojego eko- przyjaciela.
Porozmawiajcie też o segregacji odpadów w domu, pokazując kosze do segregowania
śmieci i opowiadając co do nich wrzucamy. Poproście dziecko, aby pomogło w segregacji
odpadów.
4.„ Las i jego mieszkańcy”- na kartonie dziecko układa wycięte, pomalowane sylwety drzew ( o różnej wielkości i kształcie). Przykleja je. Zaprasza do swego lasu zwierzęta.
Może je narysować lub wyciąć ze starych gazet, książeczek lub kolorowanek.
Samodzielnie nakleja je na karton i dorysowuje inne elementy, aby praca była ciekawsza.
Po wykonaniu pracy dziecko przelicza elementy:
Ile jest drzew? Ile zwierzątek narysowałaś? Ile ptaków mieszka w lesie?
Jeżeli będzie to możliwe, zabierzcie dziecko do lasu. Zwróćcie uwagę na to, czy w lesie jest
czysto. Czyje odgłosy słychać w lesie?
Jeśli nie uda wam się wyjść do lasu skorzystajcie z filmiku
https://www.youtube.com/watch?v=WKIjwCT_oMI
Po obejrzeniu go, utrwalamy z dzieckiem nazwy leśnych zwierząt, dziecko naśladuje
ich odgłosy, dzieli nazwy zwierząt na sylaby, wysłuchuje pierwszą głoskę w wyrazie.
Może też zapamiętać wybrane z filmiku rymowanki, które mu się podobają.
5.Posłuchajcie wiersza R. Pisarskiego „ Zielone serce”
Na skwerku rosło drzewo
szeroko, rozłożyście,
srebrzystą miało korę,
zielonosrebrne liście.
Słuchali chętnie ludzie,
przechodząc koło drzewa,
jak wietrzyk wśród gałązek
wesoło piosenki śpiewa.
Lecz przyszedł mały urwis,
ukradkiem wyjął nożyk,
bo napis chciał wyskrobać
w srebrzystej, cienkiej korze.
Wycinał powolutku
literkę po literce,
nie wiedział, że pod korą
zielone płacze serce.
Odpowiedz:
_ Jak wyglądało drzewo?
Dlaczego ludzie przechodząc obok drzewa byli radośni?
Co zrobił urwis?
Jak myślisz, co stało się później z drzewem?
Dokończ opowiadać. Wymyśl swoją bajeczkę.
6.„Tygryskowy pokaz mody- eko 2020”
22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi. Ten dzień przypomina nam o tym,
jak dbać i troszczyć się o środowisko naturalne. Aby miło spędzić ten dzień
zachęcam was do przygotowania ekologicznych strojów. Z pomocą dorosłych
wybierzcie różne materiały, które macie w domu(gazety, folie, pudła kartonowe
zużyte tkaniny oraz inne, które przeznaczone są do wyrzucenia. Gdy strój będzie gotowy, ubierzcie się i pokażcie się nam na Whats App. Będzie to „Tygryskowy
pokaz mody- eko 2020”. Mile widziane stroje dziewczynek i chłopaków.
Do zobaczenia.
Tematyka w tym tygodniu (14- 17.04)- Zwierzęta w gospodarstwie.
Propozycje zabaw z dziećmi:
1.„Gimnastyka buzi i języka”- zabawy logopedyczne
a. „Kotek mruczy”- ćwiczenie rozluźniające. Dziecko nabiera powietrza nosem,
a na wydechu mruczy.
b. „Wesoła krówka”- ćwiczenie oddechowe i rozluźniające. Dziecko nabiera powietrza
nosem, a na wydechu jak najdłużej wypowiada sylabę „mu”.
c. „ Koniki”- ćwiczenie języka. Dziecko kląska czubkiem języka- naśladuje odgłos stukania
końskich kopyt.
d. „ Koty piją mleko”- ćwiczenie języka. Dziecko wysuwa język, unosi go lekko do zębów
i chowa.
2.„Co to jest?”- rozwiąż zagadki.
a .Czasami jest szara,
lecz najczęściej biała.
Nie każdy by odgadł,
gdyby nie gęgała. ( gęś)
b. Uwielbia się kąpać,
krótkie nóżki ma.
na pewno odgadniesz,
gdy powiesz kwa, kwa. (kaczka)
c. Nigdy się nie czesze,
choć ma piękny grzebień.
Rano głośno pieje,
w dzień z kurami grzebie. (kogut)
d. Jest szybki i silny
w skromnej stajni mieszka.
Kiedy mu jest smutno,
głośno rży i wierzga. (koń)
e. Kiedy się w oborze,
do syta nie naje.
Wtedy głośno ryczy
i mleka nie daje. (krowa)
f. Nie darmo ją człowiek
zachęca i prosi.
Choć dużo gdacze
złotych jaj nie znosi. (kura)
g. Z jej runa powstają
sweterki wełniane,
a swego męża nazywa
baranem. (owca)
Wyszukaj te zwierzątka w książeczkach, które masz w domu. Przyjrzyj im się uważnie.
Które z nich mają cztery nogi? Które tylko dwie? Które z nich znoszą jaja?
Jakie zwierzęta dają mleko? Jakie produkty spożywcze powstają z mleka? Znajdź je w swojej lodówce.
3.„Jakie odgłosy wydają zwierzęta?
W chlewiku mieszka świnka
i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosą jej jedzenie,
to ona kwi,kwi, kwi.
Opodal chodzi kaczka
co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej dzień dobry,
a ona kwa, kwa, kwa.
Przed budą trzy szczeniaczki
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: „Cicho pieski”!
A one hau, hau, hau.
Czy wiesz jakie odgłosy wydają: kogut, kura, koń, kot, owca?
Spróbuj je naśladować.
4.„Zwierzęta w wiejskiej zagrodzie”- propozycje prac plastycznych.
a. Pokoloruj wybrane zwierzątko z wiejskiego podwórka (kolorowanka).
b. Pokoloruj kredkami lub pomaluj farbami kilka zwierzątek wykorzystując kolorowanki.
Wytnij je nożyczkami. Naklej na karton, namaluj trawę i zagrodę z domkami dla nich,
( np. dla świnki- chlewik, dla konia- stajnię itp.)
c.Wybierz jedno zwierzątko i ulep je z plasteliny.
d.Wykonaj portret „Kaczki Dziwaczki”. Przed wykonaniem tej pracy tekst wiersza Jana
Brzechwy czyta dziecku rodzic.
Rodzice zdjęcie pracy dziecka i prześlijcie na Whats App Tygryski przedszkole.
Chętnie je zobaczymy.
5.„Małe zwierzęta i ich mamy”- zabawa z liczeniem.
Rysujemy na dużej powierzchni papieru:
kurę, a obok 5 kurczątek,
gęś, a obok 6 gąsiątek,
kaczkę, a obok 4 kaczęta,
kotkę, a obok 3 małe kocięta. Pomagamy dziecku w pokolorowaniu zwierzątek.
Liczymy kolejno kurczątka, gąsiątka, kaczątka, kocięta używając liczebników głównych:( jeden, dwa, trzy....)oraz liczymy, używając liczebników porządkowych
( pierwsze, drugie, trzecie....).
Jak nazywa się dziecko krowy, konia, świni? Utrwalamy z dzieckiem nazwy dorosłych i młodych zwierząt, dzielimy wyrazy na sylaby( klaszcząc, tupiąc, uderzając palcami o blat stołu).
Zapraszam do śpiewania piosenki „Stary Donald farmę miał”(dostępna na Whats App
Tygryski przedszkole).
Pozdrawiam- wychowawczyni p. Ewa
W tym tygodniu (6-10.04) bawimy się wokół tematyki „Czekamy na Święta Wielkanocne”.
1.Słuchanie z uwagą wiersza „Wielkanocne zajączki”-M. Lewickiej
Pytał raz zająca zając,
kręcąc noskiem i wzdychając:
„Powiedz drogi przyjacielu,
wszak na rzeczach znasz się wielu,
co dać dzieciom na Wielkanoc:
czy marchewkę, świeże siano,
pęk sałaty lub kapustę?
Martwię się już tak od szóstej!”.
A przyjaciel tak mu powie:
„Po co tracić czas i zdrowie!
Schrup marchewkę lepiej sam,
bo ja inny pomysł mam.
Zajączkowa niespodzianka
wielkanocna to pisanka!
Sposób prosty, mówię z góry:
trzeba jajko wziąć od kury
i na twardo ugotować.
Gdy ostygnie ,pomalować,
w kwiatki, kropki, kreski, szlaczki.
Ej, ucieszą się dzieciaczki!
Napisz jeszcze swe życzenia-
wielkanocne pozdrowienia.
Wszystko już kolego wiesz,
więc do pracy teraz spiesz”.
pomknął ucieszony zając
ważne słowa powtarzając.
A w świąteczny, ciepły ranek
wszystkie dzieci roześmiane
otrzymały niespodzianki:
dyngus, bazie i pisanki.
Wraz z żółtymi żonkilami
mała kartka z życzeniami:
Niechaj dziś dla wszystkich dzieci
wielkanocne słonko świeci.
Dla starszaka i dla brzdąca
pozdrowienia od Zająca.
Po przeczytaniu wiersza zapytajcie dziecko:
Jaki kłopot miał zajączek?
Jaką radę dał mu kolega?
Jak robi się pisanki?
Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?
2.Zabawy ruchowe:
„ Ozdabiamy pisankę”- ułóżcie na podłodze wzory fali lub zygzaka wykorzystując sznurek lub skakankę. Dziecko ma za zadanie przejść po ułożonych wzorach, tak aby nie wypaść z wyznaczonej trasy.
„Wyścig zajączków”-wykorzystajcie sznurek lub skakankę. Wyznaczcie dziecku
linię startu i mety w dwóch różnych miejscach pokoju. Dziecko skacze obunóż do mety
po usłyszeniu sygnału „start”.Może bawić się ze swoim rodzeństwem.
Możecie bawić się w swoim ogrodzie, na świeżym powietrzu.
3.Zabawa z piosenką „Pisanki” ( You Tube)
Pisanki, pisanki
jajka malowane.
Nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe.
Na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce.
Śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiateczki,
a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance
piękne opowiastki.
Przygotujcie dzieciom 5 papierowych jajek( z białych kartek).
Słuchając piosenki odpowiada na pytania i rysuje obrazki, które są odpowiedzią na
pytania:
Co było na pierwszej pisance?
Co było na drugiej pisance?
Co było na trzeciej, czwartej, piątej pisance?
Po zilustrowaniu treści piosenki, śpiewamy i zapamiętujemy tekst.
4.Zabawy plastyczne
Ten tydzień będzie z pewnością pełen przygotowań do świąt. Niech dzieci wspólnie z
Wami dekorują mieszkanie lub pomagają w pracach na zewnątrz.
Ozdabiajcie jajka, przygotujcie koszyczek na niespodziankę od zajączka.
Możecie wspólnie z dziećmi własnoręcznie wykonać kartkę z życzeniami,
a sfotografowaną przesłać swoim bliskim. Starajcie się wykorzystać materiały i przybory,
które macie w domu oraz pomysłowość i zapał swoich dzieci.
5.„Liczymy pisanki”- zabawa matematyczna.
Przygotowujemy 7 kolorowych papierowych jajek (starsze dzieci mogą je wyciąć
samodzielnie, maluszkom pomagają dorośli). Wycięte jajka posłużą dzieciom za
liczmany. Teraz rozwiązujcie zadania, czytając dziecku i obserwując czy poprawnie liczy.
a. Ola włożyła do koszyka 2 pisanki, a Zosia 3 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?
b. Asia włożyła do koszyka 4 pisanki, Tosia 2 pisanki, a Staś jeszcze 1 pisankę. Ile
pisanek jest w koszyku?
c. W koszyku było 7 pisanek. Mama wyjęła 2 pisanki. Ile pisanek zostało w koszyku?
6.Zabawa paluszkowa „Zajączki”-M. Barańskiej z elementem liczenia.
Pięć zajączków małych kica na polanie. -dziecko pokazuje 5 palców
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie? - dziecko chowa kciuk
Pięć zajączków małych kica na polanie. - dziecko pokazuje 5 palców
Gdy się 2 schowają, ile tu zostanie? - dziecko chowa kciuk i palec wskazujący
Pięć zajączków małych kica na