Tematyka kompleksowa : KTO TY JESTEŚ ?

4.05.2020. - poniedziałek

 

Temat dnia : Jesteśmy Europejczykami .

Cele :

- poznanie najbardziej charakterystycznych miejsc i symboli   Unii Europejskiej

- -rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat ,

- rozwijanie umiejętności szukania na mapie Europy – Polski   i  jej krajów sąsiadujących

- wykonanie  sałatki greckiej lub pizzy    jako potrawy Unii Europejskiej

 

 

1.Dzień dobry. Poruszajcie się na początek  zabawa muzyczna  - Contradanza Beethoven

 

https://youtu.be/Hooeo1DXX3A

 

2.„ Oda do radości” – osłuchanie z hymnem Unii Europejskiej  - określenie jego  charakteru .

 

Hymn Europy - "Oda do radości"

https://youtu.be/fL4p9JHlbCw

 

3. „Polska leży w Europie” –  proszę o przygotowanie mapy konturowej Europy .

 

Zapraszam na film : „ EUROPA Z DUMORYSIEM”

 

https://youtu.be/-DiYVWo5n1E

 

Po oglądnięciu filmu – wymień kraje odwiedzone z Dumorysiem  , stolice krajów europejskich , ciekawe miejsca . Spróbuj odszukać  te kraje na mapie  konturowej .

Jeśli mamy w domu albumy , książeczki , zdjęcia  o różnych krajach  Unii Europejskiej   oglądamy razem                z dzieckiem – poznajemy ciekawostki na temat różnych krajów ,  jest to też czas na wspomnienie naszych podróży po Europie , oglądanie przywiezionych   pamiątek zdjęć .

 

4.„Flaga  Unii Europejskiej” – prezentacja flagi Unii Europejskiej – praca z kartami pracy :

 

5 latki – Praca z K3., 32 – kolorowanie gwiazdek na fladze Unii Europejskiej, wyszukiwanie

flagi Unii Europejskiej zgodnie ze wzorem; liczenie gwiazdek na fladze;

czytanie globalne wyrazu flaga. Zadanie dodatkowe – ćwiczenie rozwijające logiczne

myślenie. Klasyfikowanie według określonej cechy; otaczanie pętlami pojazdów latających i pływających; kolorowanie ulubionego środka lokomocji.

 

 

6 latki - Praca w KP 3.32 – odszukiwanie flagi Unii Europejskiej, dokończ kolorowanie flagi. Policz gwiazdy na fladze .

Przyjrzyj się pojazdom .Zieloną pętlą otocz te , które pływają , a czerwoną te , które latają . Pokoloruj pojazdy , które lecą w prawą stronę .

Praca z Cz 62–63 – ćwiczenia w czytaniu; odczytywanie nazw państw.

 

 

Drogie „Puchatki” drodzy rodzice skończyliśmy kartę pracy nr 3 , proszę przeglądnijcie książeczkę , jeśli   jakieś zadanie jest ominięte  proszę uzupełnijcie zaległości  w wolnym czasie.

 

5.„Wycieczka po Europie”  możemy przygotować kartki z nazwami różnych krajów europejskich – literami drukowanymi , - dzieci odczytują nazwę kraju  i mówią z czym im się dany kraj kojarzy , można to przedstawiać za pomocą ruchu –dzieci muszą odgadnąć , np. :

 

BELGIA – najlepsze pralinki- zajadamy się , mlaskamy

WŁOCHY – zagniatamy ciasto na pizzę , pieczemy ją

FRANCJA –naśladujemy grę na akordeonie ,

HISZPANIA- udajemy  torreadora i walczymy z bykiem

CHORWACJA- pływamy w morzu

 

 

6.Zajęcia kulinarne-   wspólne wykonanie sałatki greckiej  lub pizzy , jako potrawy Unii Europejskiej .

 

 

Miłego dnia .

 

 

 

 


Tematyka kompleksowa : KTO TY JESTEŚ ?

30 .04.2020.   czwartek

 

Temat dnia : Poznajemy naszą stolicę

Cele :

- poznanie najbardziej charakterystycznych miejsc i symboli Warszawy ,

- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania wiersza ,

-rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat ,

- rozwijanie umiejętności szukania na mapie podanej miejscowości , regionu ,

 

  1. Zabawa muzyczna – rytmiczna.

Dzień dobry. Poruszajcie się na początek  - Kokoleoko

 

https://youtu.be/gy8jyGRUR-8

 

2. "Zabawy z mapą Polski”- wodzenie palcem po mapie wzdłuż Wisły od Krakowa do następnego dużego miasta – wspólne czytanie nazw miast  aż dojdziemy do naszej stolicy –Warszawy.

 

 

 

3. "Wszyscy kochamy naszą stolicę” – słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego.

 

 

Wszyscy kochamy naszą stolicę

Czesław Janczarski

 

Wszyscy kochamy naszą stolicę

stare ulice, nowe ulice.

Most nad rzeką i fale Wisły

Statek na fali i piasek złocisty.

Szerokie place, parki zielone

i tramwajowy srebrzysty dzwonek

Stado gołębi, co chmurką białą

Nad ulicami szybuje śmiało

I każdy kamień, drewno i trawę

Wszyscy kochamy naszą Warszawę

Stolica Polski, piękna Warszawa

to nasza duma, to nasza chwała.

 

 

4.Rozmowa dotycząca treści wiersza:

- Czym jest Warszawa dla Polski ?

- Za co kochamy Warszawę ?

- co to znaczy stolica?

 

5. Poznajemy miejsca i symbole Warszawy .

Jeśli mamy w domu albumy , książeczki , zdjęcia o Warszawie oglądamy razem z dzieckiem – poznajemy Warszawę .

 

Piosenki dla dzieci - Miasto Warszawa | Profesor Szymon

 

https://youtu.be/cL1ak9-ctGY

 

 

6.Praca w kartach pracy :

 

5 latki –  karty pracy s 31* - połącz liniami z konturem Polski symbole kojarzące się z naszym krajem  .

 

 

 

6 latki – KP nr 3 str 31 –połącz w pary zdjęcia z ich cieniami . str 31* - Dokąd dojdzie Pak a dokąd Supełek ?. str 27 – narysuj po śladzie znak dodawania . Policz nakrętki Supełka i Paka –nalep odpowiednie liczby , odczytaj działania.

 

7.Wysłuchanie legend

 

Wars i Sawa - Legendy polskie

https://youtu.be/lHmFohW0B1s

 

SYRENA (LEGENDY WARSZAWSKIE) – Bajkowisko.pl

https://youtu.be/iid3EQOSSFw

 

 

8.Ostatnim zadaniem na długi weekend będzie wykonanie przez Was pracy plastycznej. Mam nadzieję, że się zbytnio nie zmęczyliście powyższymi zadaniami i macie jeszcze siłę?

Zadania do wyboru , lub może macie własny pomysł na pracę plastyczne , ulubione miejsce w naszym pięknym kraju , które w przyszłości planujecie odwiedzić .

 

Jak zrobić smoka z rolki?

https://youtu.be/jF1ee5O5pJs  

 

Jak zrobić syrenę z rolki?

https://youtu.be/d4AJgD5QZEs

 

Syrenka warszawska - praca plastyczna

 

https://youtu.be/_c-B47yflns

 

 

Pięknego dnia i spokojnego weekendu.

 

 


Tematyka kompleksowa : KTO TY JESTEŚ ?

 

29 .04.2020.   środa

 

Temat dnia : Kraków.

Cele :

- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania wiersza

-rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat

- rozwijanie umiejętności szukania na mapie podanej miejscowości , regionu

- poznanie symboliki mapy – sposobów zaznaczania wód , dróg , miast , itp.

 

1.Dzień dobry. Poruszajcie się na początek  zabawa muzyczna  - Contradanza Beethoven

https://youtu.be/Hooeo1DXX3A

 

 

2. "Mapa Polski” – prezentacja mapy Polski – zwrócenie uwagi dzieci na poszczególne regiony Polski , sposoby zaznaczania wód , dróg , miast . Razem z dzieckiem szukamy na mapie rzek : Wisły i Odry .

Następnie szukamy źródła rzeki Wisły i wodząc palcem po mapie wskazujemy pierwsze duże miasto na drodze Wisły – Kraków.

 

3.Zapoznanie z „Krakowiakiem” polskim tańcem ludowym .

 

https://youtu.be/lGUkCV6-fts

 

 

4.Poznajemy miejsca i symbole Krakowa.

Jeśli mamy w domu albumy , książeczki , zdjęcia  o Krakowie oglądamy razem z dzieckiem – poznajemy Kraków.

 

 Zapraszam na film Top atrakcje w KRAKOWIE

https://youtu.be/Swd3OsoYRIw

 

5.Praca w kartach pracy :

 5 latki : KP cz3 str 31 – nalep części obrazka we właściwych miejscach . ……

Ćwiczenia graficzne – str 45 – pokoloruj rysunek wg własnego pomysłu , rysuj po śladzie bez odrywanie ręki  , str 46 – pokoloruj wg kodu .

 

6 latki – Kp nr 3 str 30 * -  ozdób litery F, f wg własnego pomysłu , napisz litery po śladzie , znajdź litery F, f otocz je pętlami .

Książeczka do czytania str 62 – wysłuchaj wiersza , zagadki , przeczytaj teks pod ilustracją , połącz sylaby i odczytaj wyrazy .

Str 63 – przeczytaj teksty  pod    flagami , a dowiesz się , czyje to flagi.

 

 

6. Zapraszam do oglądania bajki :

 

Legenda - o Smoku Wawelskim - bajka dla dzieci.

 

https://youtu.be/7Q_ejE0QTtg

 

Miłego dnia .

 

 


Tematyka kompleksowa : KTO TY JESTEŚ ?

28 .04.2020.   wtorek

 

Temat dnia : Godło, flaga hymn – symbole narodowe.

 

Cele :

- poznanie symboli narodowych : flaga , godło , hymn,

- zapoznanie ze słowami i melodią hymnu narodowego ,

- „Moje godło, flaga”- rozwijanie sprawności manualnej , kreatywności ,

 

  1. Zabawa muzyczna – rytmiczna.

Dzień dobry. Poruszajcie się na początek  - Kokoleoko

 

https://youtu.be/gy8jyGRUR-8

 

2. Oglądanie filmu  „POLSKIE SYMBOLE NARODOWE”

 

https://youtu.be/xQk8p7XY23A

 

3. Rozmowa na temat filmu :

- Jak nazywa się nasza ojczyzna ?

- Jak nazywają się ludzie mieszkający w Polsce ?

- Jak wygląda godło Polski?

- Jak wygląda flaga Polski?

- Jak należy się zachować podczas słuchania lub śpiewania hymnu narodowego?

- Kiedy jest grany hymn narodowy ?

 

4. Mazurek Dąbrowskiego” – odśpiewanie hymnu państwowego „Mazurka Dąbrowskiego – utrwalenie słów hymnu.

 

„Mazurek Dąbrowskiego”

 

 

Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy

Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami,
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.

Marsz, marsz, Dąbrowski...

Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.

Marsz, marsz, Dąbrowski...

Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany-
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.

Marsz, marsz, Dąbrowski...

 

 

5. „Moje godło , moja flaga”  praca twórcza – rozwijanie  kreatywności dzieci – wybór zależy od Was :

 

https://miastodzieci.pl/wp-content/uploads/2013/04/1036godlo_Polski_kolorowanka.gif

 

https://i0.wp.com/panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/04/piny-polska.png?ssl=1

 

 

 

 

Miłego dnia .

 

 


Tematyka kompleksowa : KTO TY JESTEŚ ?

27 .04.2020.   poniedziałek

Temat dnia : Co to jest Polska ?

Cele :

- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania wiersza

-rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat

- rozwijanie umiejętności szukania na mapie podanej miejscowości , regionu

- wprowadzenie litery F, f na podstawie wyrazu podstawowego : flaga ,Franek

 

  1. Dzień dobry. Poruszajcie się na początek  zabawa muzyczna  z obuwiem , pamiętacie ?

 

https://youtu.be/SDPUxHRFJts

 

2. Słuchanie wiersza „Ojczyzna”   Włodzimierza Domeradzkiego

 

Ojczyzna   Włodziemierz Domeradzki

 

 

Wszystko dokoła:

dom i przedszkole,

fabryczne dymy,

żelazna kolej...

Kwiaty przy oknie,

klon koło bramy,

słoneczny uśmiech

kochanej mamy...

I las, co cieniem

dzieci zaprasza –

wszystko to Polska,

Ojczyzna nasza!

 

3. Omówienie treści wiersza :

 

- Co to jest ojczyzna ?

- Jak ona wygląda ?

- Jak nazywa się nasza ojczyzna ?

- Jak nazywają się ludzie mieszkający w Polsce ?

- Jaki jest znak rozpoznawczy Polski?

 

4. Przedstawienie mapy Polski ( fizycznej lub obrazkowej)-  odszukanie i zaznaczenie na mapie swojej miejscowości lub miasta położonego najbliżej miejsca zamieszkania .

 

 

           5 . Zwiedzamy Polskę – słuchanie piosenki   -zapamiętajcie miejsca , miasta , które dzieci odwiedziły                                                                                                     

               w piosence  , poszukajcie ich na mapie -   piosenka  „ Jestem Polakiem”

 

https://youtu.be/plug6OIrxRM

 

6. Tropimy głoskę „F” -  wyszukiwanie wyrazów zaczynających się głoską „f”

- „Czy tu jest głoska „f” –zabawa dydaktyczna – Rodzic wypowiada dowolny wyraz – gdy dziecko usłyszy głoskę „f” –wykonuje umówiony wcześniej ruch np. podnosi się i siada .

 

 

7.Praca z kartą pracy :

 

5 latki -  KP nr 3 s 30-  globalne czytanie  wyrazu podstawowego flaga  , łączenie w pary obrazków , których nazwy się rymują , otaczanie pętlą wyrazów , które w swoich nazwach mają głoskę f .

Rysuj w tunelu , najpierw wskaż kierunek palcem , potem rysuj ołówkiem .

 

6 latki-  Wprowadzenie litery F, f na podstawie wyrazów : flaga , Franek –wyszukiwanie litery „f” w tekście , analiza i syntez słuchowa wyrazów , odczytywanie sylab z poznanych liter i całych  wyrazów , zdań - KP nr 3 s. 30 .

Wycinanie podpisów z dołu strony –dobieranie podpisów do obrazka i naklejanie w odpowiednim miejscu s .29

 

Miłego dnia , pozdrawiam .



 

 

Tematyka kompleksowa : CHRONIMY  ŚRODOWISKO

24.04.2020  piątek

Temat dnia :    Dzień Książki

 

Cele :  

 

1.Poranna gimnastyka.

Dzień dobry. Poruszajcie się na początek  zabawa muzyczna z obuwiem .

https://youtu.be/SDPUxHRFJts

 

Wczoraj 23 kwietnia swoje wielkie święto miały  książki na całym świecie… Książki, które czytamy przenoszą nas do innego świata, uczą nowych rzeczy… jednym słowem czytanie książek to cudowny sposób na spędzanie wolnego czasu. Stąd też pomysł na kilka zabaw związanych z książkami.

 

2 . Film edukacyjny „Jak powstaje książka”  - zapraszam do oglądania.

 

https://youtu.be/icdV3QZb10Q

 

3. Rozmowa na temat filmu :

- jak powstaje książka ?

-kto to jest autor , ilustrator ?

- co powinno znaleźć się na okładce książki ?

 

4.   Słuchanie wiersza O. Adamowicz  „ Smutna książeczka” –rozmowa na temat wiersza.

 

„Smutna książeczka”

Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jedna książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.

Autor: Olga Adamowicz

 

5.    Szpital chorej książki .

Kochani sprawdzamy w domu nasze książeczki , jeśli znajdzie się jakaś uszkodzona książeczka to wspólnie                z rodzicami możemy ją naprawić .

 

6 . Moja ulubiona książka .

Jestem bardzo ciekawa , czy macie swoją ulubioną książeczkę , do której często wracacie  słuchając jej lub sami czytacie . Czekam na Wasze zdjęcia z książeczkami , które uwielbiacie – zrobimy sobie „ wystawkę ulubionych książeczek „ w naszej przedszkolnej galerii.

 

7 . Czas na piosenkę - Akademia Pana Kleksa - Witajcie w Naszej bajce   -zapraszam do tańca .

 

https://youtu.be/ayIf2itL6e0

 

8.   Na koniec działania twórcze – wybór zleży od Was  :

*   Książkowy (foto)  bal przebierańców  - możemy przebrać się za swoją ulubioną postać z bajki

*  stwórz swoją mini-książkę

* narysuj ilustracje do ulubionej książeczki

* zaprojektuj zakładkę do książki

 

https://i2.wp.com/panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/04/zak%C5%82adki-odno%C5%9Bnik-do-pina.png?resize=768%2C229&ssl=1

 

Pięknego dnia i spokojnej soboty i niedzieli.

 

 

 


Tematyka kompleksowa : CHRONIMY  ŚRODOWISKO

23.04.2020  czwartek

Temat dnia : Skąd się bierze prąd ?

 

Cele :  

 – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania wiersza J. Tuwima  „Pstryk

- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat

- poznanie znaczenia prądu w życiu codziennym człowieka , zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwo wynikające z niewłaściwego obchodzenia się z prądem elektrycznym,

- poznanie różnych źródeł energii elektrycznej –źródła odnawialne

-utrwalenie zasad oszczędzania energii elektrycznej

 

 

1.Poranna gimnastyka.

Dzień dobry. Poruszajcie się na początek  - Śpiewające Brzdące - Hyc, Tup, Klap -

https://youtu.be/WeRYx4rZRSc

 

2. Pstryk – słuchanie wiersza Juliana Tuwima

 

https://youtu.be/yd5bCY4GrEY

 

Pstryk

Julian Tuwim

Sterczy w ścianie taki pstryczek,

Mały pstryczek – elektryczek,

Jak tym pstryczkiem zrobić pstryk,

To się widno robi w mig.

Bardzo łatwo:

Pstryk – i światło!

Pstryknąć potem jeszcze raz,

Zaraz mrok otoczy nas.

A jak pstryknąć trzeci raz –

Znowu dawny świeci blask.

Taką siłę ma tajemną

Ten ukryty w ścianie smyk!

Ciemno – widno –

Widno – ciemno.

 

Któż to jest ten mały pstryk?

Może świetlik? Może ognik?

Jak tam dostał się i skąd?

To nie ognik. To przewodnik.

Taki drut, a w drucie PRĄD.

Robisz pstryk i włączasz PRĄD!

Elektryczny bystry PRRRRĄD!

I skąd światło?

Właśnie stąd!

 

 

3. Rozmowa dotycząca treści :

- O kim lub o czym była mowa w wierszu ?

-Do czego służy prąd elektryczny ?

- Jak on się dostaje do naszych mieszkań ?

- Czy dzieci mogą bawić się prądem elektrycznym ?

- Z czego jest wytwarzany prąd elektryczny ?

 

 

4.  Kochani na pewno każdy z Was ma w domu kij od mopa lub miotły . Poproście rodziców o jego udostępnienie. Do zabawy potrzebujecie jeszcze pałeczki. Może to być patyk lub kredka. Życzę  dobrej zabawy .

 

 

https://youtu.be/BYmWELAtiMI

 

5 . Zapraszam Was na film    „Odnawialne źródła energii”

https://youtu.be/SE7FzUFKUwY

 

Czy już wiecie , dlaczego tak ważne są odnawialne źródła energii , potraficie  powiedzieć w jaki sposób można pozyskać prąd elektryczny ?

A może spróbujecie razem z rodzicami stworzyć plakat ekologiczny . Wymyślcie hasła zachęcające ludzi do dbania o  naszą  planetę , narysujcie ilustracje przedstawiające  nasze działania  ratujące naszą Planetę Ziemię .


Czekam na Wasze plakaty.  Zabawki , które stworzyliście z kartonów są rewelacyjne , brawo dla Was i Waszych rodziców . Bardzo się cieszę , że nasza przedszkolna galeria zapełnia się pięknymi pracami .

 

Na koniec zapraszam na chwilę relaksu z piosenką  „Duszki , duszki leśne”

https://youtu.be/wUfDQQFMhII  

 

Miłego dnia .

 


Tematyka kompleksowa : CHRONIMY  ŚRODOWISKO

 

22.04.2020  środa

Temat dnia :  Wielkie sprzątanie .

 

Cele :   doskonalenie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków; doskonalenie umiejętności segregacji śmieci, utrwalenie pojęcia recyklingu, rozwijanie postaw proekologicznych

 

 

  1. Poranna gimnastyka

Ruszamy się na dzień dobry-  „Ręce do góry”

https://youtu.be/EuCip5y1464

 

 

2.„Robimy porządki” – słuchanie wiersza.

 

Robimy porządki

autor nieznany

 

Wszystkie dzieci, nawet duże

Posprzątają dziś podwórze

A dorośli pomagają

Śmieci w workach wyrzucają.

Pierwszy worek jest zielony

Cały szkiełkiem wypełniony

W żółtym worku jest bez liku

Niepotrzebnych już plastików.

A niebieski worek – wiecie

papierowe zbiera śmieci.

My przyrodę szanujemy

Śmieci więc segregujemy

Z ekologią za pan brat

Mama, tata, siostra, brat.

 

3.Rozmowa dotycząca treści wiersza :

- Co postanowiły zrobić dzieci w wierszu ?

- Kto im w tym pomagał ?

- Co było im potrzebne do robienia porządków ?

- Jakiego koloru były worki do których dzieci zbierały śmieci ?

- A do czego służą brązowe worki ?

 

 

4. „Segregujemy śmieci”- zabawa dydaktyczna

 ( wcześniej gromadzimy różne śmieci , takie aby można było je posegregować do 4 worków , dzieci  w jednorazowych rękawiczkach segregują śmieci wkładając je  do odpowiednich pojemników , worków , które mamy w domu do segregacji śmieci ).

 

 

 

5.Nauka II i III zwrotki piosenki „Duszki , Duszki”

 

II.. Piorą liście, myją szyszki,
aż dokoła wszystko błyszczy.
Muchomorom piorą groszki,
bo te duszki to czyścioszki.

Ref. Duszki, duszki, duszki leśne...

III. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
zaraz duszek za nim leci.
Zaraz siada mu na ręce,
grzecznie prosi: - Nie śmieć więcej!

Ref. Duszki, duszki, duszki leśne...

 

https://youtu.be/2tL0TZ-fS44

6.Bajka edukacyjna „Eko partol”

 

 https://youtu.be/I-b0z5LqhKc

 

7.Zadania  w kartach pracy :

 

6 latki -KP 3 str 28 * -doprowadź dzieci do właściwych pojemników

Książka do czytania str 60 – wysłuchaj wiersza – zagadki , wyszukaj w tekście litery W, w , przeczytaj tekst , odpowiedz na pytanie .

 

 

5 latki – KP 3 str 28 – połącz odpady z właściwymi kontenerami , 28*  Pak zbiera odpady , narysuj  drogę , str 29* -rysuj w tunelu –najpierw wskaż kierunek palcem ,potem rysuj ołówkiem .

 

8.Dzień Ziemi – zadania do wykonania!

 

https://i1.wp.com/panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/04/ekozadania-dla-dzieci-wz%C3%B3r.png?w=458&ssl=1

 

Dla tych, którzy nie lubią spędzać dnia bez zadań  , rebusów , książeczek do czytania i nie tylko dla tych, polecam grę WOW   z podanych liter tworzymy wyrazy .

 

 

Miłego dnia .

 

 


 

Tematyka kompleksowa : CHRONIMY  ŚRODOWISKO

21.04.2020  wtorek

Temat dnia :  Jak długo będzie bić zielone serce ?

 

Cele:

- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania wiersza

-rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat

- rozwijanie poczucia rytmu , osłuchanie z piosenką „Duszki , duszki”

- poznanie właściwości drzew – jako niezbędnego elementu w życiu człowieka

 

  1. Poranna gimnastyka -Muzyczny STOP

https://www.youtube.com/watch?v=dqk_IongIzI

 

zabawa muzyczno-ruchowa, reagujemy na muzykę i jej brak, wykonujemy ćwiczenia zawarte w piosence.

 

  1. Ziemię mamy tylko jedną – praca z wierszem Gabrieli Skrzypczak.

 

„Ziemie mamy tylko jedną” Gabriela Skrzypczak

 

Ziemię mamy tylko jedną

Więc szanujmy Ją,

Bo cóż z nami stanie się,

Gdy zniszczymy własny dom.

Giną ptaki i zwierzęta,

Giną drzewa w lesie,

Nic nie robiąc, wciąż czekamy

Co nam los przyniesie?

Dość lenistwa – ruszmy razem

I działać zacznijmy,

Żeby żyć móc na tej Ziemi                                                                                                                                                                                               Więzy zacieśnijmy

Chrońmy lasy, chrońmy wodę,

Dbajmy o przyrodę,

Uczmy kochać las i łąkę

Pokolenia młode.

 

  1. Rozmowa dotycząca treści wiersza:

- Co możemy zrobić, aby nasza ziemia żyła jeszcze miliony lat?

 

 

  1. Duszki, duszki – osłuchanie z piosenką Doroty Gellner – nauka I zwrotki piosenki

https://youtu.be/2tL0TZ-fS44

 

 

  1. Żyją w lesie małe duszki,
    które czyszczą leśne dróżki.
    Mają miotły i szufelki
    i do pracy zapał wielki.

    Ref. Duszki, duszki, duszki leśne
    wstają co dzień bardzo wcześnie
    i ziewając raz po raz
    zaczynają sprzątać las.


    II.. Piorą liście, myją szyszki,
    aż dokoła wszystko błyszczy.
    Muchomorom piorą groszki,
    bo te duszki to czyścioszki.

    Ref. Duszki, duszki, duszki leśne...

    III. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
    zaraz duszek za nim leci.
    Zaraz siada mu na ręce,
    grzecznie prosi: - Nie śmieć więcej!

    Ref. Duszki, duszki, duszki leśne...

 

 

5. „Domowa Fabryka Zabawek” – potrzebne materiały: np. puszka, farbki plakatowe rolki po papierze toaletowym, kartony, tektura, nożyczki (w zależności od wybranej opcji pracy plastyczno-technicznej)

 

Wybór jest ogromny – do dzieła!:)

– zamek z rolek po papierze toaletowym  (źródło: https://i.pinimg.com/originals/a4/f0/02/a4f002759e3aa65f40f2de05612a039e.jpg)

– aparat Polaroid z kartonu (instrukcja: https://fiorelki.pl/w-co-sie-bawic/aparat-polaroid-z-kartonu/?pdf=5668

– pszczoła z puszki  (źródło: https://i.pinimg.com/564x/a9/e5/2d/a9e52dd35545b5462b6033aaf667079d.jpg)

 

Pamiętajcie, aby dziecko posprzątało po sobie w miarę swoich możliwości. Ścinki papieru do odpowiedniego kosza, przybory na swoje ustalone miejsce, a pędzelki po malowaniu umyte (oczywiście przez dzieci- świetnie wiedzą jak to zrobić, aby łazienka nie zmieniła koloru ,  niech czyste pędzelki czekają na kolejne twórcze zmagania:) – Puchatki  naprawdę dużo potrafią jeśli chodzi o sprzątanie! i można się już bawić .

 

6.  Ekokultura - film edukacyjny

https://youtu.be/6jIaQJIaNCs

 

 

 


 

Tematyka kompleksowa : CHRONIMY  ŚRODOWISKO

20.04.2020 poniedziałek

Temat dnia : Co to jest ekologia.

 

Cele :

- wyjaśnienie pojęcia ekologia – poznanie znaczenia podejmowania działań proekologicznych

-kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego,

- kształtowanie nawyku sprzątania po skończonej zabawie

- Poznanie litery  W, w na podstawie wyrazów : worek  Wanda

 

1.Poranna gimnastyka.

Dzień dobry. Poruszajcie się na początek  -RÓWNOWAGA –

https://youtu.be/ozI7YcVASgo

 

2. Co to jest ekologia? – słuchanie opowiadania

 

 „Co to jest ekologia?” Olga Masiuk

 

Staś przyszedł do przedszkola z nosem na kwintę.

– Przyjechała wczoraj – oznajmił zrezygnowany.

– Kto? – spytała Marysia.

– Ekociocia.

Wszyscy westchnęli ze zrozumieniem, tylko ja oczywiście nic nie rozumiałem.

Jacek pochylił się więc nad moim uchem.

– Ekociocia Stasia dba o całą planetę i kiedy do nich przyjeżdża, Staś też

musi o planetę dbać, a to nie jest łatwe – wyszeptał.

– Ale to chyba dobrze dbać o planetę? – powiedziałem. – Nasza planeta jest taka miła.

Staś wzruszył ramionami.

– Musimy segregować śmieci, kupować specjalne jedzenie i nie wolno nam

używać dezodorantów. I ciotka wciąż mówi o nas „mordercy”, bo kiedyś znalazła

w szafie futro po babci.

Na tę rozmowę weszła pani.

– Ekologia to bardzo ważna nauka – powiedziała. – O tym, jak funkcjonuje

środowisko, zwierzęta, ludzie, rośliny. Człowiek potrafi bardzo szkodzić

środowisku, twoja ciocia chce na to zwrócić uwagę.

– Tata wczoraj wyszedł, trzaskając drzwiami, gdy zwróciła mu uwagę, że

jajko, które je, jest nieszczęśliwe.

Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, ale mnie ta ekologia nie dawała spokoju.

Poszedłem więc do pani.

– Nie jestem duży, prawda? A planeta jest ogromna. Tak? – zapytałem.

– Tak – odpowiedziała pani.

– Więc jak mogę się nią opiekować? Nawet nie mogę jej pogłaskać po

policzku, gdy jest chora. Bo gdzie ona ma policzek? – Możemy inaczej opiekować się planetą. Coś ci pokażę.

I pani zwołała wszystkie dzieci.

– Słuchajcie, pójdziemy teraz do naszego ogródka i zbierzemy śmieci –

powiedziała.

– Nie dość, że przez ekociocię muszę sprzątać w swoim pokoju dwa razy

dziennie, to jeszcze w przedszkolu – narzekał Staś.

Ale wszyscy wyszliśmy do ogrodu.

– Przecież jest czysto – powiedziała Marta.

– Więc dobrze się rozejrzyj.– Pani wykonała w powietrzu ruch ręką.

– Puszka po napoju! – Jacek wygrzebywał z ziemi na wpół zardzewiałą

puszkę.

– O, i tuż przy płocie reklamówka. Ktoś nam wrzucił z ulicy – zauważyła

Marysia.

Po kilku minutach z tego czystego ogródka dała się uzbierać niezła kupka

śmieci.

– Widzisz, Paku, nie musisz głaskać planety po policzku, ale możesz jej

pomóc nie mieszkać w bałaganie. Taka puszka rozkładałaby się w ziemi bardzo

długo, i ta reklamówka, a my wrzucimy je do specjalnego kosza.

Było mi bardzo miło, że mogłem zająć się planetą.

– Staś, możesz powiedzieć ekocioci, że dbałeś o planetę w przedszkolu, to w domu                                                                                                      możesz mieć trochę wolnego! – krzyknął Tomek.

 

 

3. Rozmowa nawiązująca do treści utworu:

- Co to jest ekologia?

- Co to jest środowisko?

- Co zrobiły dzieci  w przedszkolu , by zadbać o planetę ?

- Co to znaczy segregować śmieci ?

 

 

4. Ułóż puzzle: Plakat „Nasza Ziemia”

 

 http://scholaris.pl/resources/run/id/49414

 

 

5 „Wyszukiwanie głoski w” – zabawa dydaktyczna. Dzieci szukają  przed­miotów, których nazwy zaczynają się taką samą głoską, jak wyraz worek.

 

„Czy jest tu głoska w? ” – zabawa dydaktyczna.  Rodzic  wypowiada wyrazy zawiera­jące głoskę w na początku, w środku lub na końcu) według własnego pomysłu, gdy dzieci usłyszą głoskę w, wykonują wcześniej umówiony ruch, np. podnoszą się i siadają na miejsce.

 

Monografia litery w na podstawie wyrazów: worek, Wanda.

 

Wypowiadanie całego wyrazu, wybrzmiewanie sylab, głosek.

Wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem – liczenie sylab.

Wypowiadanie kolejnych głosek.

 

6.Demonstracja nowej litery  w W – w kartach pracy :

 

6 latki- KP3 s 28 – prezentacja litery w, W – wyszukiwanie litery W – w tekście , analiza i synteza wyrazów , próby odczytywania sylab z poznanych wcześniej liter i całych prostych wyrazów , rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej .

Ozdabianie litery W, w wg własnego pomysłu , pisanie litery po śladzie , otaczanie liter m i w właściwym kolorem .

 

- 5 latek – KP 3 s  29 – czytanie globalne – wyraz podstawowy worek . Łączenie z workiem obrazków , których nazwy zaczynają się głoską w. .” Mandala ekologiczna”-  zeszyt grafomotoryczny s 45.

 

 

7. Poruszajcie się na koniec . Pamiętacie?

https://youtu.be/EKp3EdoHdKI

 

Miłego dnia  .

 

 



Tematyka kompleksowa : Na wsi – praca rolnika .

17.04.2020  piątek

Temat dnia : Pracowity dzień rolnika

 

Cele:

- słuchanie opowiadania E. Raczek  „Praca rolnika”

- rozwiązywanie rebusów  , dokonywanie analizy i syntezy słuchowej

- doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 10

 

1.Poranna gimnastyka.

Dzień dobry. Poruszajcie się na początek.

 

https://youtu.be/EKp3EdoHdKI

 

2. Słuchanie opowiadania E. Raczek „Praca rolnika”

Praca rolnika Emilia Raczek

 

W wiejskiej zagrodzie praca wre od świtu. Gospodarz skoro świt wstał, by za­jąć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mie­szał paszę dla świnek, nalewał wodę do zbiorników i poidełek. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Nanosił również z kopy obok – świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie czekały na nie­go już krowy. Stały i muczały, a on najpierw nakarmił je i wziął się do dojenia. Trzeba było dojść do każdej i na małym stołeczku usiąść obok niej. Obiema rękoma chwycił wymiona i zaczął doić krowę. Do wiaderka zaczęło płynąć ciepłe mleko.

Następnie gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole równiutko, rządek przy rządku. Następnie w wielkie wiadro wsypał ziarno i za­czął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać z miejsca na miejsce bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnki, kury oraz kaczki. Wieczorem po kolacji mógł nareszcie odpocząć.

 

3. Rozmowa dotycząca treści opowiadania :

- jakie czynności wykonuje rolnik- gospodarz w zagrodzie

-  jakie czynności wykonuje na polu

- czy wiesz jakie inne prace wykonuje rolnik

 

 

4. Śpiewanie piosenki  „ Dziadek farmę miał”

 

https://youtu.be/30nw6AtuGiQ

 

5. Jakie to maszyny – oglądanie ilustracji przedstawiających maszyny rolnicze ( jeśli mamy w domu książeczki , ilustracje wykorzystujemy nasze domowe zbiory )

https://pixabay.com/pl/images/search/kombajny/

https://pixabay.com/pl/images/search/traktory/

 

6. .Zabawa matematyczna „Liczymy zwierzęta”.

 Zapisujcie lub układajcie działanie, będące rozwiązaniem. Np.

Dziecko  zapisuje działaniem   2+3=5

Układajcie sami zadania. Rozwiązujcie. Sprawdzajcie zapis.

 

7. Rolnik i maszyny rolnicze  - oglądanie bajeczki :

 

  https://youtu.be/UaZqlkBiONo

 

8. Praca z książką :

-  6 latki- str 58-59.- książka do czytania

- 5 latki – Karta pracy nr 3 –str 27 – znajdź 7 różnic , * powiedz co widzisz na obrazkach w ramce , z pierwszych głosek utwórz nowe słowo .

 

W wolnej chwili zachęca do zrobienia zwierzątek z gospodarstwa z propozycji pani Bernadety .

 

Pięknego dnia i spokojnej soboty i niedzieli.

 

 

 


Tematyka kompleksowa : Na wsi – praca rolnika .

16.04.2020 czwartek

Temat dnia : Jak powstaje chleb.

 

Cele:

- słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego  „Żyto i chleb”

- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat,

- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania

- poznanie różnych gatunków pieczywa

- poznanie poszczególnych etapów powstawania chleba

 

 

Poranna gimnastyka.

Przypomnij sobie, gdzie masz prawą, lewą rękę, jak poruszać się w przód, tył, w prawo, w lewo…spróbuj poruszać się zgodnie ze słowami piosenki.

 

https://youtu.be/InxomdEHL8M

 

1.Żyto i chleb – słuchanie opowiadania Czesława Janczarskiego.

 

Żyto i chleb

Czesław Janczarski

 

Ania poszła na spacer. Wzięła ze sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole.

– Spójrz powiedział Miś – ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki.

– Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania. Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chleb.

Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił. „Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, a nie zielona.”

Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty. – Siadajcie zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku.

– Co jest w tym worku? – zapytał miś.

– Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek.

Uszatek znów się zdziwił. Przecież chlebek robi się z mąki, a nie ze „złoci­stych ziarenek.”

Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał:

„Jak naprawdę jest z tym chlebem! Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobio­no go z mąki, czy ze złocistych ziarenek, czy też z zielonej trawy?”

Podrapał się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to wszystko?”

Aby upiec chleb, potrzebna jest ciężka praca wielu ludzi, chleb należy szanować.

 

 

2. Rozmowa dotycząca treści opowiadania:

-Gdzie na spacer poszła Ania z Uszatkiem

-Co tam widzieli ?

- Co w workach wiózł dziadek Walenty?

Dokąd jechał z żytem dziadek Walenty?

- Jak powstaje chleb?

- Jak do powstania chleba przyczynia się rolnik , młynarz i piekarz ?

- Dlaczego chleb jest tak ważny w życiu człowieka?

 

3.Oglądanie filmu edukacyjnego „Od ziarenka do bochenka”.

Obejrzyjcie razem film „Od ziarenka do bochenka”(trzeba dziecku przeczytać napisy). Po obejrzeniu filmu omówcie z dzieckiem całą historię powstawania chleba. Sprawdź czy dziecko zauważa związki przyczynowo – skutkowe.

https://youtu.be/ywS5YL9m6pI

 

4. „Jaki to chleb?” – zabawa dydaktyczna rozwijająca zmysł smaku; rozpoznawa­nie rodzaju pieczywa po smaku. Dzieci oglądają i wąchają pieczywo.  Jeśli mamy w domu  więcej niż jeden gatunek chleba , możemy się   z dzieckiem zabawić . Zawiązujemy dziecku  na oczach opaskę, zadaniem dzie­cka  jest rozpoznać, jakie to pieczywo: chleb biały, razowy, bułka, rogal, bułka maślana.

 

5. Co jeszcze robimy ze zboża?” – zabawa dydaktyczna. Pokaz różnych produk­tów pochodzących ze zboża, np. mąki, kaszy jęczmiennej, kaszy manny, płatków kukurydzianych i owsianych, kaszy jaglanej. Rozmowa dotycząca produktów zbożowych: Czy znacie te produkty?

 

6. Praca z KP nr 3 , s 25 – układamy obrazek , s 26 – wytnij obrazki i ułóż je we właściwej kolejności , opowiedz historyjkę obrazkową .&nbs