Tematyka kompleksowa : Moje zwierzątko.
29.05.2020. – piątek
Temat dnia : Uwaga ! Nieznajome zwierzę.
Cele :
- „Uwaga ! Nieznajome zwierzę”- dziecko wie , jak należy się zachować podczas spotkania z nieznajomym zwierzęciem
- wie , jakie zwierzęta są niebezpieczne i jak się przed nimi chronić
- potrafi uważnie słuchać i rozwiązywać zagadki słowne
- wie jak bezpiecznie posługiwać się nożyczkami
2.Dzisiejszym tematem zajęć będą nieznajome nam zwierzęta, z którymi należy obchodzić się bardzo ostrożnie, ponieważ ani my , ani on nas nie zna na tyle, żebyśmy wiedzieli jak się zachowa w stosunku do nas.
Rozmowa z dzieckiem na temat bezpiecznego zachowania się wobec nieznajomych zwierząt :
UWAGA ! NIEZNAJOME ZWIERZĘ
- Co to jest obce , nieznajome zwierzę?
- O czym należy pamiętać , kiedy spotkamy gdzieś nieznajome dla nas zwierzę , np.: psa?
- Jak powinniśmy się zachować , gdy podczas spaceru widzimy za siatką psa?
- Jak powinniśmy się zachować , gdy podczas pobytu w zoo oglądamy zwierzęta na wybiegu , np. słonia , żyrafę , foki , lwa?
3.Teraz kilka zagadek na temat zwierząt na które należy uważać. Postarajcie się odgadnąć o jakie zwierzęta chodzi, czy są groźne i dlaczego? Jakie niebezpieczeństwo stwarzają (alergie, ukąszenia, pogryzienia, groźne choroby)? Gdzie można je spotkać? W jaki sposób należy uniknąć zagrożeń związanych z ich ewentualnym atakiem?
1. Złośliwa panienka,
w pasie bardzo cienka.
Leci, brzęczy z daleka,
każdy od niej ucieka. (osa)
2. Sykiem ostrzegam:
– nie wchodź mi w drogę,
bo moim jadem zaszkodzić mogę. (żmija)
3. Ogon, uszy ma i kły
– psa daleki krewny .
W bajkach tylko bywa zły,
w lesie jest potrzebny. (wilk)
4.Duże i piękne są te zwierzęta,
w wysokich górach,
w lasach mieszkają.
Żadne z nich zimnych dni nie pamięta
bo wszystkie smacznie je przesypiają. (niedźwiedź)
5.Ryję ziemię mymi kłami –
– nazywają je szablami.
Dzieci mam w prześliczne paski.
Bardzo kocham te bobaski.
Kto chce krzywdę im uczynić
pozna zemstę dzikiej świni.
Niech na drzewo zmyka w mig,
Wtedy jestem straszny... (dzik)
6. Żyją w zaroślach, w wysokiej trawie,
Malutkie, że ich nie widać prawie.
Gdy grzybów szukasz po letnim deszczu,
Chroń swoje ciało przed groźnym... (kleszcze)
4.Poznanie wiadomości na temat niebezpiecznych dla człowieka zwierząt .
Kleszcze: przenoszą groźne choroby (boreliozę i zapalenie opon mózgowych). Można się przed nimi chronić, stosując specjalne środki odstraszające, tzw. repelenty (do kupienia w aptece). Trzeba też nosić odpowiednie ubranie (długie rękawy, spodnie, skarpety, buty zakrywające stopy) podczas wycieczek do lasu czy parku. Po powrocie do domu trzeba wziąć prysznic (spłucze ewentualne „przyczajone” pod ubraniem pajęczaki) i dokładnie obejrzeć całe ciało. Jeśli kleszcz jednak się przyczepi, nie należy smarować go tłuszczem – lepiej chwycić go plastikową pęsetką, podważyć i wyciągnąć lub odessać specjalnym przyrządem.
Osy i szerszenie: coraz częściej się zdarza, że budują swoje gniazda (kokony) na strychach, pod dachami. Osoba ukąszona powinna starać się usunąć żądło i natychmiast udać się do lekarza, szczególnie jeśli wystąpi u niej reakcja alergiczna, np. zaczerwienienie, obrzęk. Warto wiedzieć, że osy reagują agresywnie na nasze szybkie ruchy, np. wymachiwanie rękami. Przebywanie w pobliżu gniazda także zwiększa ich agresywność. Podobnie jest z szerszeniami: na szczęście są one mniej agresywne od os i trudniej je sprowokować do użądlenia. Trzeba jednak pamiętać, że szerszenie są szczególnie niebezpieczne: wytwarzają jad, który może być śmiertelnie groźny dla człowieka (dla alergika), dlatego tak ważne jest szybkie zgłoszenie się do lekarza po ewentualnym ukąszeniu. Atak szerszenia jest też bardziej bolesny niż ukąszenie osy.
Żmija zygzakowata: lubi wygrzewać się na słońcu. Rozdrażniona lub np. nadepnięta (co na szczęście rzadko się zdarza) może ukąsić. Jest to bardzo groźne zwierzę – jad żmii jest śmiertelnie niebezpieczny. W razie ukąszenia należy jak najszybciej skontaktować się z lekarzem i przyjąć odpowiednią surowicę (lek, szczepionkę, która zneutralizuje jad). Do węży w ogóle nie należy podchodzić zbyt blisko, jeśli nie mamy pewności, że nie są jadowite (co jest istotne np. podczas zagranicznych podróży).
Dzik: nie jest drapieżnikiem i atakuje człowieka tylko w sytuacji zagrożenia. Zdaniem leśników spotkanie z nim rzadko jest niebezpieczne, wyjątkiem jest locha z młodymi lub ranne zwierzę. Jeżeli spotkamy dzika, powinniśmy zachować spokój – nie należy zwierzęcia drażnić i zwracać jego uwagi swoim zachowaniem: nie należy krzyczeć, uciekać (dzik biegnie szybciej), najlepiej powoli oddalić się, klucząc między drzewami.
Niedźwiedź: możemy go spotkać podczas górskich wędrówek. Trzeba pamiętać, że niedźwiedź nie jest „misiem” znanym z Kubusia Puchatka, ale bardzo groźnym drapieżnikiem. Jeśli go spotkamy, należy oddalić się w sposób cichy i spokojny – nie wolno uciekać. Nie należy także wchodzić na drzewo, bo niedźwiedzie potrafią doskonale się wspinać. Szczególnie ostrożnie powinniśmy się zachowywać, jeśli spotkamy młode niedźwiadki – matka, w stając w obronie dzieci, może być bardzo niebezpieczna.
5.Zadanie w kartach pracy dla dzieci 6 letnich .
KP nr 4 , s18 – Narysuj uśmiechnięte buźki przy rysunkach ,na których ludzie zachowują się właściwie.
6.Na koniec tygodnia o zwierzętach zapraszam do pracy twórczej , wybór jak zawsze zależy od Was. Kochani zaglądnijcie do naszej wyprawki .
ZABAWNE I PROSTE PROJEKTY Z PAPIERU
Rozetki zwierzęta z papieru
KOT - DIY - PAPIEROWY KOTEK
https://youtu.be/eCEtslrVSyk
Miłego weekendu .
Tematyka kompleksowa : Moje zwierzątko.
28.05.2020. – czwartek
Temat dnia : W ZOO.
Cele :
- zwierzęta z dalekich krajów – zabawa słuchowa –rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci
- rozmowa na temat treści wiersza – rozwijanie koncentracji uwagi
- rozwijanie percepcji słuchowej tropimy głoski
- wprowadzenie litery Z w oparciu o wyrazy podstawowe : zebra , Zenek
2.Zaczniemy dzisiaj troszkę nietypowo, a mianowicie przesłuchajcie poniższy filmik za pierwszym razem bez oglądania go, jesteśmy ciekawe czy odgadniecie odgłosy zwierząt z dżungli, a za drugim razem już możecie obejrzeć filmik sprawdzając przy okazji czy dobrze odgadliście dźwięk! Powodzenia
https://youtu.be/Rerv4Ppfq7U
3."Wycieczka do zoo” – rozmowa na temat wiersza Bożeny Formy.
Wycieczka do zoo
Bożena Forma
Do zoo dzisiaj wyruszamy,
skromny bagaż zabieramy.
Każdy niesie plecak mały,
a w nim ekwipunek cały.
Pelerynę, z daszkiem czapkę ,
,mały soczek i kanapkę.
Jest aparat, zatem dzisiaj
będzie zdjęcie obok misia.
Już bilety są kupione,
więc ruszamy w prawą stronę.
Pełno krzewów dookoła,
nagle dziwny głos nas woła.
Spoglądamy, a przed nami
basen z małymi fokami.
Szybkie, zwinne, wciąż nurkują
różne sztuczki pokazują.
Zaraz obok jest żyrafa,
a z nią mama oraz tata.
Długie szyje wyciągają,
z góry na nas spoglądają.
Tuż za nimi niedźwiedź biały
zanurzony w wodzie cały.
Słońce daje się we znaki,
upał jest nie byle jaki.
Trochę z boku wielka skała,
a tam lwia rodzina cała.
Lew w półcieniu jak głaz leży,
bacznie wszystkich wzrokiem mierzy.
Na polanie wielkie słonie,
ktoś wyciąga do nich dłonie.
Tak nie wolno! Zapamiętaj!
Wszak to dzikie są zwierzęta.
Są flamingi i bociany,
barwne kaczki, pelikany.
Jastrząb, orzeł, oraz sępy,
każdy z nich ma dziób zagięty.
Koło klatki z niedźwiedziami
pełno dzieci z rodzicami.
Misie pięknie się kłaniają,
śmiesznie głowy przechylają.
Była także pani zebra,
lecz przed chwilą gdzieś pobiegła.
Widać Emu, piękne lamy
i gazele jak z reklamy.
Oto tygrys w pręgi cały,
łowczy z niego doskonały.
Wspominając dawne życie,
o wolności marzy skrycie.
Pora kończyć tę wyprawę,
chociaż wszystko tu ciekawe.
Chętnie kiedyś powrócimy,
resztę zwierząt zobaczymy.
Rozmowa na temat wiersza :
- Jakie zwierzęta są wymienione w wierszu ?
- jakiego zwierzęcia dzieci nie zobaczyły , bo gdzieś pobiegło?
-Jakie ptaki widziały dzieci w zoo?
4.Czas na chwilę przerwy odpocznijcie sobie śpiewając piosenkę „Idziemy do ZOO” możecie wykonywać to co robią zwierzęta:
https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM
5.Czas na poznanie kolejnej litery, będzie to litera Z, z jak Zebra o której mowa także w wierszu. Poniżej krótki filmik prezentujący literę Z
https://www.youtube.com/watch?v=DWPgw0IQ16A
6.Tropimy głoskę Z – zabawy słuchowe – wyszukiwanie wyrazów zaczynających się głoską Z
7.Praca w kartach pracy :
5 latki – KP nr 4 , s 13- czytanie globalne wyraz PODSTAWOWY ZEBRA .Powiedz , co przedstawiają obrazki , umieść nalepki z napisami w odpowiednich miejscach .Pokoloruj na czerwono ramki z obrazkami , w których nazwach na początku słychać głoskę z . Pokoloruj na zielono ramki z obrazkami , w których nazwach w środku słychać głoskę z.
Rysuj w tunelu literę Z , zacznij od kropki ze strzałką . str 14-Dokąd dojdą te zwierzęta ? Każdą drogę zaznacz innym kolorem .Połącz zwierzęta z ich cieniami .
Zeszyt grafomotoryczny – rysuj lwy po śladzie . Ozdób dowolnie obrazek .
6 latki – „z” jak zebra wprowadzenie litery Z z w oparciu o wyraz podstawowy zebra , Zenek , z wykorzystaniem KP nr 4 , str 17 - czytanie globalne wyrazów podstawowych , dzielenie wyrazów na sylaby , głoski . Czytanie sylab , wyrazów z literą Z.
Odczytaj słowa z pomocą lusterka i wklej obok nich wyrazy , które zobaczysz w lusterku .
Wyszukaj w tekście litery Z,z i zaznacz je na niebiesko .Ozdób litery Z, z wg własnego pomysłu . Dobierz kształty do wyrazów – połącz je liniami . Napisz litery po śladzie .
8.Na koniec zapraszam na bajkę „Marta mówi”
https://youtu.be/OZuOr6Uo_Jo
Miłego dnia .
Tematyka kompleksowa : Moje zwierzątko.
27.05.2020. - środa
Temat dnia : U weterynarza.
Cele :
- „Czworonożni pacjenci”- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania ,
- poszerzenie słownika czynnego dzieci o nazwy zawodów
- rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci
- utrwalenie cyfry 10
2.Słuchanie opowiadania Justyny Grican „Czworonożni pacjenci”
„Czworonożni pacjenci” Justyna Grican
Dziś w przedszkolu każdy opowiadał o tym, jaki zawód wykonują jego rodzice. Tata Hani jest chirurgiem, mama Oli – kosmetyczką, a mama Kornelki pracuje w sklepie. Rodzice Amelki prowadza własna firmę i robią piękne meble. Najbardziej jednak podobało mi się, jak o zawodzie swoich rodziców opowiadał Marcel. Rodzice Marcela pracują w lecznicy dla zwierząt. Są lekarzami weterynarii. Marcel mówi, że weterynarz to taki lekarz, którego odwiedzają czworonożni pacjenci: psy, koty, króliki, chomiki, świnki morskie, żółwie i szczury. Czworonożni i nie tylko, bo przychodzą do nich także papugi, które nie mają apetytu i kanarki z chrypką. Tata opowiadał Marcelowi, że bardzo często robi zwierzakom szczepionki, obcina zbyt długie pazury, sprawdza czy mają zdrowe zęby. Zdarza się także, że musi przeprowadzić operację lub nastawić zwichniętą nogę. To bardzo trudna praca, bo zwierzaki nie mogą powiedzieć, w którym miejscu je coś boli. Ale rodzice Marcela bardzo lubią swoją pracę. Lubią pomagać chorym zwierzętom, bo to przecież nasi przyjaciele.
3.Teraz kilka pytań do opowiadania:
- Jakie zawody zostały wymienione w opowiadaniu?
- Czy tylko czworonożni pacjenci przychodzą do weterynarza?
- Czym zajmuje się weterynarz?
- Jak miał na imię chłopczyk, którego Tato był weterynarzem?
.
4.„Domowa piosenka”- osłuchanie z piosenką .
Fasolki - Domowa Piosenka,
https://youtu.be/YDCg1LWgbOk
sł. Ewa Chotomska
muz. Krzysztof Marzec
Kiedy wracam ze szkoły
i otworzyć chcę drzwi,
już od progu dobiega
zawsze wierny głos psi.
Na dywanie w pokoju
do nóg łasi się kot,
a w pudełku pod stołem
chomik chowa się w kąt.
Ref.: Każdy ma jakiegoś bzika,
każdy jakieś hobby ma,
a ja w domu mam chomika,
kota, rybki oraz psa.
Kiedy smutno mi czasem,
przyjdzie do mnie pan pies,
poda łapę, zapyta,
nie martw się, co ci jest?
Kot zamruczy pod nosem,
chomik także da znać,
i od razu weselej,
już zaczynam się śmiać.
Ref.: Każdy ma jakiegoś bzika,
każdy jakieś hobby ma,
a ja w domu mam chomika,
kota, rybki oraz psa.
5.Zadania w kartach pracy :
5 latki - KP nr 4 s. 15- Przyjrzyj się uważnie ilustracji . Opowiedz, co przedstawia. Wytnij obrazek , poprzecinaj go wzdłuż przerywanych linii. Następnie złóż go ponownie i przyklej na kartce .
„Wielka księga Tropicieli” s. 84-85 U weterynarza schowały się różne zwierzęta . Znajdź na obrazku zwierzęta pokazane z prawej strony kartki . Nalep przy nich zielone kropki .
6 latki –KP nr 4, s 14- Odszukaj 10 różnic między obrazkami , zaznacz je pętlami na dolnym obrazku .
Przyjrzyj się ilustracjom .Powiedz , dlaczego pies to najlepszy przyjaciel człowieka.
s.16 – Przyjrzyj się ilustracjom . Wytnij je i ułóż wg kolejności zdarzeń . Przyklej obrazki na kartce i nadaj każdemu z nich tytuł . Opowiedz historyjkę .
zeszyt grafomotoryczny – cyfra 10
6.Mam dla Was na zakończenie filmik o zawodzie weterynarza i jaką drogę trzeba przejść aby zostać weterynarzem i leczyć zwierzęta :
https://youtu.be/9tXQhkh4aYU
Miłego dnia.
Tematyka kompleksowa : Moje zwierzątko.
26.05.2020. - wtorek
Temat dnia : W sklepie zoologicznym.
Cele :
- „W sklepie zoologicznym ”- rozmowa na temat treści wiersza B. Formy – rozwijanie koncentracji uwagi
- zapoznanie z liczbą 10 – 6 latki
- utrwalenie umiejętności wyróżniania zbioru pustego - 5 latki
- rozwijanie muzykalności dzieci poprzez śpiewanie piosenek
„Majowa łąka” –śpiewanie piosenek dla Kochanej Mamy
W sklepie zoologicznym
Bożena Forma
Ulicami miasta
idzie Maciuś z mamą.
Nagle przed sklepem
na chwilę przystanął.
W sklepie pełno zwierząt:
myszki i szynszyle,
kolorowe ryby.
Skąd ich tutaj tyle?!
Papugi, kanarki,
jest też morska świnka,
a w akwarium mieszka
żółwiowa rodzinka.
Może da się wreszcie
namówić dziś mamę
i Maciuś wymarzone
zwierzątko dostanie.
Rozmowa na temat wiersza :
- Przed jakim sklepem przystanęli Maciuś z mamą ?
- Jakie zwierzęta zobaczył Maciuś ?
- Jak wygląda szynszyla? Jeśli nie wiecie zapraszam na film .
https://youtu.be/bcz5r6u5YZE
Kochani , czy wiecie czym zajmuje się sprzedawca w sklepie zoologicznym i co w takim sklepie możemy kupić?
Każda z Waszych odpowiedzi jest poprawna, ale my pokrótce uściślimy jak to faktycznie wygląda w tym sklepie;
SKLEP ZOOLOGICZNY to miejsce, gdzie sprzedawane są różne rodzaje zwierząt domowych. Tego typu sklepy sprzedają również karmę dla zwierząt oraz akcesoria związane ze zwierzęcą tematyką.
Zadania w kartach pracy :
5 latki : - KP nr 4 s. 16 – utrwalenie umiejętności wyróżniania zbioru pustego , ozdabianie cyfry 0 , łączenie z zerem tych pętli , w których nie ma żadnych elementów.
ZG , s 49- kolorowanie papugi wg wzoru .Narysuj po śladzie , dokończ szlaczek .
6 latki – kP nr 4 s.13 – Wytnij wyrazy z dołu strony i wklej je we właściwe miejsce . Spróbuj napisać w wyznaczonym miejscu swoje imię .
Demonstracja liczby 10 w kartach pracy s. 15 – zadaniem dziecka jest opowiedzieć jak wygląda liczba 10, z której strony stoi 1 , a z której 0.
Narysuj tyle rybek , by w każdym akwarium było ich po 10, pokoloruj 10 zwierzątko , licz od lewej strony .Ozdób liczbę według własnego pomysłu . Pod liczbą narysuj 10 dowolnych zwierząt . Napisz cyfry po śladzie .
Na koniec zapraszam na bajkę :