Tematyka kompleksowa : Moje zwierzątko.

 

29.05.2020. – piątek

Temat dnia :    Uwaga ! Nieznajome zwierzę.

 

Cele :

- „Uwaga ! Nieznajome zwierzę”- dziecko wie , jak należy się zachować podczas spotkania  z nieznajomym zwierzęciem

- wie , jakie zwierzęta są niebezpieczne i jak się przed nimi chronić

-  potrafi uważnie słuchać i rozwiązywać zagadki słowne

- wie jak bezpiecznie posługiwać się nożyczkami  

 

 

  1. Dzień dobry – czas na poranną  zabawę  Brain Break ♫ Exercise Song for Kids ♫ Fitness Songs Kids ♫ Move with Me ♫ The Learning Station

 

https://youtu.be/JoF_d5sgGgc

 

 

2.Dzisiejszym tematem zajęć będą nieznajome nam zwierzęta, z którymi należy obchodzić się bardzo ostrożnie, ponieważ ani my , ani on nas nie zna na tyle, żebyśmy wiedzieli jak się zachowa w stosunku do nas.  

 

Rozmowa z dzieckiem na temat bezpiecznego zachowania się wobec nieznajomych zwierząt :

 

UWAGA ! NIEZNAJOME ZWIERZĘ

 

- Co to jest obce , nieznajome zwierzę?

- O czym należy pamiętać , kiedy spotkamy gdzieś nieznajome dla nas zwierzę , np.: psa?

- Jak powinniśmy się zachować , gdy podczas spaceru widzimy za siatką psa?

- Jak powinniśmy się zachować , gdy podczas pobytu w zoo oglądamy zwierzęta na wybiegu , np. słonia , żyrafę , foki , lwa?

 

 

3.Teraz kilka zagadek na temat zwierząt na które należy uważać. Postarajcie się odgadnąć o jakie zwierzęta chodzi, czy są groźne i dlaczego? Jakie niebezpieczeństwo stwarzają (alergie, ukąszenia, pogryzienia, groźne choroby)? Gdzie można je spotkać? W jaki sposób należy uniknąć zagrożeń związanych z ich ewentualnym atakiem?

 

 

1. Złośliwa panienka,

w pasie bardzo cienka.

Leci, brzęczy z daleka,

każdy od niej ucieka. (osa)

 

 

2. Sykiem ostrzegam:

– nie wchodź mi w drogę,

bo moim jadem zaszkodzić mogę. (żmija)

 

 

3. Ogon, uszy ma i kły

– psa daleki krewny .

W bajkach tylko bywa zły,

w lesie jest potrzebny. (wilk)

 

 

 

4.Duże i piękne są te zwierzęta,

w wysokich górach,

w lasach mieszkają.

Żadne z nich zimnych dni nie pamięta

bo wszystkie smacznie je przesypiają. (niedźwiedź)

 

 

5.Ryję ziemię mymi kłami –

– nazywają je szablami.

Dzieci mam w prześliczne paski.

Bardzo kocham te bobaski.

Kto chce krzywdę im uczynić

pozna zemstę dzikiej świni.

Niech na drzewo zmyka w mig,

Wtedy jestem straszny... (dzik)

 

 

6. Żyją w zaroślach, w wysokiej trawie,

Malutkie, że ich nie widać prawie.

Gdy grzybów szukasz po letnim deszczu,

Chroń swoje ciało przed groźnym... (kleszcze)

 

 

 

4.Poznanie wiadomości na temat niebezpiecznych dla człowieka zwierząt .

Kleszcze: przenoszą groźne choroby (boreliozę i zapalenie opon mózgowych). Można się przed nimi chronić, stosując specjalne środki odstraszające, tzw. repelenty (do kupienia w aptece). Trzeba też nosić odpowiednie ubranie (długie rękawy, spodnie, skarpety, buty zakrywające stopy) podczas wycieczek do lasu czy parku. Po powrocie do domu trzeba wziąć prysznic (spłucze ewentualne „przyczajone” pod ubraniem pajęczaki) i dokładnie obejrzeć całe ciało. Jeśli kleszcz jednak się przyczepi, nie należy smarować go tłuszczem – lepiej chwycić go plastikową pęsetką, podważyć i wyciągnąć lub odessać specjalnym przyrządem.

 

 

Osy i szerszenie: coraz częściej się zdarza, że budują swoje gniazda (kokony) na strychach, pod dachami. Osoba ukąszona powinna starać się usunąć żądło i natychmiast udać się do lekarza, szczególnie jeśli wystąpi u niej reakcja alergiczna, np. zaczerwienienie, obrzęk. Warto wiedzieć, że osy reagują agresywnie na nasze szybkie ruchy, np. wymachiwanie rękami. Przebywanie w pobliżu gniazda także zwiększa ich agresywność. Podobnie jest z szerszeniami: na szczęście są one mniej agresywne od os i trudniej je sprowokować do użądlenia. Trzeba jednak pamiętać, że szerszenie są szczególnie niebezpieczne: wytwarzają jad, który może być śmiertelnie groźny dla człowieka (dla alergika), dlatego tak ważne jest szybkie zgłoszenie się do lekarza po ewentualnym ukąszeniu. Atak szerszenia jest też bardziej bolesny niż ukąszenie osy.

 

Żmija zygzakowata: lubi wygrzewać się na słońcu. Rozdrażniona lub np. nadepnięta (co na szczęście rzadko się zdarza) może ukąsić. Jest to bardzo groźne zwierzę – jad żmii jest śmiertelnie niebezpieczny. W razie ukąszenia należy jak najszybciej skontaktować się z lekarzem i przyjąć odpowiednią surowicę (lek, szczepionkę, która zneutralizuje jad). Do węży w ogóle nie należy podchodzić zbyt blisko, jeśli nie mamy pewności, że nie są jadowite (co jest istotne np. podczas zagranicznych podróży).

 

Dzik: nie jest drapieżnikiem i atakuje człowieka tylko w sytuacji zagrożenia. Zdaniem leśników spotkanie z nim rzadko jest niebezpieczne, wyjątkiem jest locha z młodymi lub ranne zwierzę. Jeżeli spotkamy dzika, powinniśmy zachować spokój – nie należy zwierzęcia drażnić i zwracać jego uwagi swoim zachowaniem: nie należy krzyczeć, uciekać (dzik biegnie szybciej), najlepiej powoli oddalić się, klucząc między drzewami.

 

Niedźwiedź: możemy go spotkać podczas górskich wędrówek. Trzeba pamiętać, że niedźwiedź nie jest „misiem” znanym z Kubusia Puchatka, ale bardzo groźnym drapieżnikiem. Jeśli go spotkamy, należy oddalić się w sposób cichy i spokojny – nie wolno uciekać. Nie należy także wchodzić na drzewo, bo niedźwiedzie potrafią doskonale się wspinać. Szczególnie ostrożnie powinniśmy się zachowywać, jeśli spotkamy młode niedźwiadki – matka, w stając w obronie dzieci, może być bardzo niebezpieczna.

 

5.Zadanie w kartach pracy dla dzieci 6 letnich .

KP nr 4 , s18 – Narysuj uśmiechnięte buźki przy rysunkach ,na których ludzie zachowują się właściwie.

 

6.Na koniec tygodnia o zwierzętach zapraszam do pracy twórczej , wybór jak zawsze zależy od Was. Kochani zaglądnijcie do naszej wyprawki .

 

 

ZABAWNE I PROSTE PROJEKTY Z PAPIERU

https://youtu.be/UXuhPl9vjAE

 

Rozetki zwierzęta z papieru

https://youtu.be/1VnDVx44Ow4

 

KOT - DIY - PAPIEROWY KOTEK

https://youtu.be/eCEtslrVSyk

 

Miłego  weekendu .

 

 


Tematyka kompleksowa : Moje zwierzątko.

 

28.05.2020. – czwartek

Temat dnia :    W ZOO.

 

Cele :

- zwierzęta z dalekich krajów – zabawa słuchowa –rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci

- rozmowa na temat treści wiersza  – rozwijanie koncentracji uwagi

- rozwijanie percepcji słuchowej tropimy głoski

- wprowadzenie litery Z w oparciu o wyrazy  podstawowe :  zebra , Zenek

 

 

  1. Dzień dobry – czas na poranną  zabawę  - zabawa muzyczna  z obuwiem , pamiętacie ?

 

https://youtu.be/SDPUxHRFJts

 

 

 

2.Zaczniemy dzisiaj troszkę nietypowo, a mianowicie przesłuchajcie poniższy filmik za pierwszym razem bez oglądania go, jesteśmy ciekawe czy odgadniecie odgłosy zwierząt z dżungli, a za drugim razem już możecie obejrzeć filmik sprawdzając przy okazji czy dobrze odgadliście dźwięk! Powodzenia

 

https://youtu.be/Rerv4Ppfq7U

 

 

3."Wycieczka do zoo” – rozmowa na temat wiersza Bożeny Formy.

Wycieczka do zoo

Bożena Forma

 

 

Do zoo dzisiaj wyruszamy,

skromny bagaż zabieramy.

 Każdy niesie plecak mały,

 a w nim ekwipunek cały.

 

 

Pelerynę, z daszkiem czapkę ,

,mały soczek i kanapkę.

Jest aparat, zatem dzisiaj

będzie zdjęcie obok misia.

 

 

Już bilety są kupione,

więc ruszamy w prawą stronę.

Pełno krzewów dookoła,

nagle dziwny głos nas woła.

 

 

Spoglądamy, a przed nami

 basen z małymi fokami.

Szybkie, zwinne, wciąż nurkują

 różne sztuczki pokazują.

 

 

Zaraz obok jest żyrafa,

 a z nią mama oraz tata.

Długie szyje wyciągają,

 z góry na nas spoglądają.

 

Tuż za nimi niedźwiedź biały

zanurzony w wodzie cały.

Słońce daje się we znaki,

upał jest nie byle jaki.

 

 

Trochę z boku wielka skała,

 a tam lwia rodzina cała.

 Lew w półcieniu jak głaz leży,

bacznie wszystkich wzrokiem mierzy.

 

 

Na polanie wielkie słonie,

ktoś wyciąga do nich dłonie.

 Tak nie wolno! Zapamiętaj!

Wszak to dzikie są zwierzęta.

 

 

Są flamingi i bociany,

barwne kaczki, pelikany.

Jastrząb, orzeł, oraz sępy,

 każdy z nich ma dziób zagięty.

 

 

Koło klatki z niedźwiedziami

 pełno dzieci z rodzicami.

Misie pięknie się kłaniają,

śmiesznie głowy przechylają.

 

Była także pani zebra,

lecz przed chwilą gdzieś pobiegła.

Widać Emu, piękne lamy

 i gazele jak z reklamy.

 

 

Oto tygrys w pręgi cały,

 łowczy z niego doskonały.

Wspominając dawne życie,     

 o wolności marzy skrycie.

 

Pora kończyć tę wyprawę,

chociaż wszystko tu ciekawe.

 Chętnie kiedyś powrócimy,

 resztę zwierząt zobaczymy.

 

Rozmowa na temat wiersza :

- Jakie zwierzęta są wymienione w wierszu ?

- jakiego zwierzęcia dzieci nie zobaczyły , bo gdzieś pobiegło?

-Jakie ptaki widziały dzieci w zoo?

 

4.Czas na chwilę przerwy  odpocznijcie  sobie śpiewając piosenkę „Idziemy do ZOO”  możecie wykonywać to co robią zwierzęta:

 

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

 

 

5.Czas na poznanie kolejnej litery, będzie to litera Z, z jak Zebra o której mowa także w wierszu. Poniżej krótki filmik prezentujący literę Z

 

https://www.youtube.com/watch?v=DWPgw0IQ16A

 

6.Tropimy głoskę Z – zabawy słuchowe – wyszukiwanie wyrazów zaczynających się głoską Z

7.Praca w kartach   pracy :

 

5 latki – KP nr 4 , s 13- czytanie globalne wyraz PODSTAWOWY  ZEBRA .Powiedz , co przedstawiają obrazki  , umieść nalepki z napisami w odpowiednich miejscach .Pokoloruj na czerwono ramki z obrazkami , w których nazwach na początku słychać głoskę z . Pokoloruj na zielono ramki  z obrazkami , w których nazwach w środku słychać głoskę z.

Rysuj w tunelu literę Z , zacznij od kropki ze strzałką . str 14-Dokąd dojdą te zwierzęta ? Każdą drogę zaznacz innym kolorem .Połącz zwierzęta z ich cieniami .

Zeszyt grafomotoryczny – rysuj lwy po śladzie . Ozdób dowolnie obrazek .

 

 

6 latki – „z” jak zebra wprowadzenie litery Z z   w oparciu o wyraz podstawowy zebra , Zenek   ,                    z wykorzystaniem KP nr 4 , str 17  - czytanie globalne wyrazów podstawowych , dzielenie wyrazów na sylaby , głoski . Czytanie sylab , wyrazów z literą Z.

Odczytaj słowa z pomocą lusterka i wklej obok nich wyrazy , które zobaczysz w lusterku .

Wyszukaj w tekście litery Z,z i zaznacz je na niebiesko .Ozdób litery Z, z wg własnego pomysłu . Dobierz kształty do wyrazów – połącz je liniami . Napisz litery po śladzie .

 

 

8.Na koniec zapraszam na bajkę „Marta mówi”

 

https://youtu.be/OZuOr6Uo_Jo

 

 

Miłego dnia .

 

 

 

 


Tematyka kompleksowa : Moje zwierzątko.

 

27.05.2020. - środa

Temat dnia :    U weterynarza.

 

Cele :

- „Czworonożni pacjenci”- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania ,

- poszerzenie słownika czynnego dzieci o nazwy  zawodów

- rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci

- utrwalenie cyfry 10

 

 

  1. Dzień dobry – czas na poranną  zabawę  - Śpiewające Brzdące - Hyc, Tup, Klap –

https://youtu.be/WeRYx4rZRSc

 

2.Słuchanie opowiadania Justyny Grican „Czworonożni pacjenci”

 

 „Czworonożni pacjenci” Justyna Grican

 

Dziś w przedszkolu każdy opowiadał o tym, jaki zawód wykonują jego rodzice. Tata Hani jest chirurgiem, mama Oli – kosmetyczką, a mama Kornelki pracuje w sklepie. Rodzice Amelki prowadza własna firmę i robią piękne meble. Najbardziej jednak podobało mi się, jak o zawodzie swoich rodziców opowiadał Marcel. Rodzice Marcela pracują w lecznicy dla zwierząt. Są lekarzami weterynarii. Marcel mówi, że weterynarz to taki lekarz, którego odwiedzają czworonożni pacjenci: psy, koty, króliki, chomiki, świnki morskie, żółwie i szczury. Czworonożni i nie tylko, bo przychodzą do nich także papugi, które nie mają apetytu i kanarki z chrypką. Tata opowiadał Marcelowi, że bardzo często robi zwierzakom szczepionki, obcina zbyt długie pazury, sprawdza czy mają zdrowe zęby. Zdarza się także, że musi przeprowadzić operację lub nastawić zwichniętą nogę. To bardzo trudna praca, bo zwierzaki nie mogą powiedzieć, w którym miejscu je coś boli. Ale rodzice Marcela bardzo lubią swoją pracę. Lubią pomagać chorym zwierzętom, bo to przecież nasi przyjaciele.

 

3.Teraz kilka pytań do opowiadania:

- Jakie zawody zostały wymienione w opowiadaniu?

- Czy tylko czworonożni pacjenci przychodzą do weterynarza?

- Czym zajmuje się weterynarz?

- Jak miał na imię chłopczyk, którego Tato był weterynarzem?

.

4.„Domowa piosenka”- osłuchanie z piosenką .

 

Fasolki - Domowa Piosenka,

https://youtu.be/YDCg1LWgbOk

 

sł. Ewa Chotomska

muz. Krzysztof Marzec

 

 

Kiedy wracam ze szkoły

i otworzyć chcę drzwi,

już od progu dobiega

zawsze wierny głos psi.

Na dywanie w pokoju

do nóg łasi się kot,

a w pudełku pod stołem

chomik chowa się w kąt.

 

 

Ref.: Każdy ma jakiegoś bzika,

każdy jakieś hobby ma,

a ja w domu mam chomika,

kota, rybki oraz psa.

 

 

Kiedy smutno mi czasem,

przyjdzie do mnie pan pies,

poda łapę, zapyta,

nie martw się, co ci jest?

Kot zamruczy pod nosem,

chomik także da znać,

i od razu weselej,

już zaczynam się śmiać.

 

 

Ref.: Każdy ma jakiegoś bzika,

każdy jakieś hobby ma,

a ja w domu mam chomika,

kota, rybki oraz psa.

 

5.Zadania w kartach pracy :

 

5 latki -   KP nr 4 s. 15-  Przyjrzyj się uważnie ilustracji . Opowiedz, co przedstawia. Wytnij obrazek , poprzecinaj go wzdłuż przerywanych linii. Następnie złóż go ponownie i przyklej na kartce .

Wielka księga Tropicieli” s. 84-85   U weterynarza schowały się różne zwierzęta . Znajdź na obrazku zwierzęta pokazane z prawej strony kartki . Nalep  przy nich zielone kropki .

 

6 latki –KP nr 4, s 14-  Odszukaj 10 różnic między obrazkami , zaznacz je pętlami na dolnym obrazku .

Przyjrzyj się ilustracjom .Powiedz , dlaczego pies to najlepszy przyjaciel człowieka.

s.16 – Przyjrzyj się ilustracjom . Wytnij je i ułóż wg kolejności zdarzeń . Przyklej obrazki na kartce i nadaj każdemu  z nich tytuł . Opowiedz historyjkę .

zeszyt grafomotoryczny – cyfra 10

 

 

6.Mam dla Was na zakończenie filmik o zawodzie weterynarza i jaką drogę trzeba przejść aby zostać weterynarzem i leczyć zwierzęta :

https://youtu.be/9tXQhkh4aYU

 

 

 

Miłego dnia.

 


 

 

Tematyka kompleksowa : Moje zwierzątko.

 

26.05.2020. - wtorek

Temat dnia :  W sklepie zoologicznym.

Cele :

- „W sklepie zoologicznym ”- rozmowa na temat treści wiersza B. Formy – rozwijanie koncentracji uwagi

- zapoznanie z liczbą 10 – 6 latki

- utrwalenie umiejętności wyróżniania zbioru pustego  - 5 latki

- rozwijanie muzykalności dzieci poprzez śpiewanie piosenek

 

 

 

  1. Witam Was  kochane Puchatki !  Przed nami kolejny dzień wspólnej zabawy na odległość. Czy wiecie może jaki dzisiaj jest dzień, a dokładnie czyje święto?              Brawo! Dzień matki, złożyliście już Mamie życzenia lub daliście jakąś piękną laurkę, jeżeli tak to pięknie, a jeżeli nie to nic takiego, zaraz razem zaśpiewamy piosenki dla mamy .

 

„Majowa łąka” –śpiewanie  piosenek  dla Kochanej Mamy

https://youtu.be/cb0dNXPEYoc

„Moja wesoła rodzinka”-

https://youtu.be/9CAEhPUDlA4

 

 

  1. W sklepie zoologicznym – rozmowa na temat wiersza Bożeny Formy.

 

W sklepie zoologicznym

Bożena Forma

 

 

Ulicami miasta

idzie Maciuś z mamą.

Nagle przed sklepem

na chwilę przystanął.

W sklepie pełno zwierząt:

myszki i szynszyle,

kolorowe ryby.

Skąd ich tutaj tyle?!

 

Papugi, kanarki,

jest też morska świnka,

a w akwarium mieszka

żółwiowa rodzinka.

Może da się wreszcie

namówić dziś mamę

i Maciuś wymarzone

zwierzątko dostanie.

 

 

Rozmowa na temat wiersza :

- Przed jakim sklepem przystanęli Maciuś z mamą ?

- Jakie zwierzęta zobaczył Maciuś ?

- Jak wygląda szynszyla? Jeśli nie wiecie zapraszam na film .

 

 

 

CIEKAWOSTKI O HODOWLI SZYNSZYLI W DOMU

 

https://youtu.be/bcz5r6u5YZE

 

 

 

Kochani , czy wiecie czym zajmuje się sprzedawca w sklepie zoologicznym i co w takim sklepie możemy kupić?

Każda z Waszych odpowiedzi jest poprawna, ale my pokrótce uściślimy jak to faktycznie wygląda w tym sklepie;

SKLEP ZOOLOGICZNY to miejsce, gdzie sprzedawane są różne rodzaje zwierząt domowych. Tego typu sklepy sprzedają również karmę dla zwierząt oraz akcesoria związane ze zwierzęcą tematyką.

 

 

 

 

  1. W dniu dzisiejszym poznamy kolejną liczbę, jaką jest liczba 10  .Ta liczba jest z nami cały czas, mamy 10 palców u stóp, 10 palców u rąk, może Wy podacie nam jakieś przykłady występowania liczby 10 w Waszym otoczeniu?!

 

Zadania w kartach pracy :

 

5 latki : - KP nr 4 s. 16 – utrwalenie umiejętności wyróżniania zbioru pustego , ozdabianie cyfry 0 , łączenie z zerem tych  pętli , w których nie ma żadnych elementów.

ZG , s 49- kolorowanie papugi wg wzoru .Narysuj po śladzie , dokończ szlaczek .

 

 

 

6 latki – kP nr 4 s.13 – Wytnij wyrazy z dołu strony i wklej je we właściwe miejsce . Spróbuj napisać w wyznaczonym miejscu swoje imię .

Demonstracja liczby 10 w kartach pracy s. 15 – zadaniem dziecka jest opowiedzieć jak wygląda liczba 10, z której strony stoi 1 , a z której 0.

Narysuj tyle rybek , by w każdym akwarium było ich po 10, pokoloruj 10 zwierzątko , licz od lewej strony .Ozdób liczbę według własnego pomysłu . Pod liczbą narysuj 10 dowolnych zwierząt . Napisz cyfry po śladzie .

 

 

Na koniec zapraszam na bajkę :

 

Marta Mówi -  Marta i Weterynarz

 

https://youtu.be/KjirS6uSM9g