Tematyka kompleksowa : Moje zwierzątko.
27.05.2020. - środa
Temat dnia : U weterynarza.
Cele :
- „Czworonożni pacjenci”- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania ,
- poszerzenie słownika czynnego dzieci o nazwy zawodów
- rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci
- utrwalenie cyfry 10
2.Słuchanie opowiadania Justyny Grican „Czworonożni pacjenci”
„Czworonożni pacjenci” Justyna Grican
Dziś w przedszkolu każdy opowiadał o tym, jaki zawód wykonują jego rodzice. Tata Hani jest chirurgiem, mama Oli – kosmetyczką, a mama Kornelki pracuje w sklepie. Rodzice Amelki prowadza własna firmę i robią piękne meble. Najbardziej jednak podobało mi się, jak o zawodzie swoich rodziców opowiadał Marcel. Rodzice Marcela pracują w lecznicy dla zwierząt. Są lekarzami weterynarii. Marcel mówi, że weterynarz to taki lekarz, którego odwiedzają czworonożni pacjenci: psy, koty, króliki, chomiki, świnki morskie, żółwie i szczury. Czworonożni i nie tylko, bo przychodzą do nich także papugi, które nie mają apetytu i kanarki z chrypką. Tata opowiadał Marcelowi, że bardzo często robi zwierzakom szczepionki, obcina zbyt długie pazury, sprawdza czy mają zdrowe zęby. Zdarza się także, że musi przeprowadzić operację lub nastawić zwichniętą nogę. To bardzo trudna praca, bo zwierzaki nie mogą powiedzieć, w którym miejscu je coś boli. Ale rodzice Marcela bardzo lubią swoją pracę. Lubią pomagać chorym zwierzętom, bo to przecież nasi przyjaciele.
3.Teraz kilka pytań do opowiadania:
- Jakie zawody zostały wymienione w opowiadaniu?
- Czy tylko czworonożni pacjenci przychodzą do weterynarza?
- Czym zajmuje się weterynarz?
- Jak miał na imię chłopczyk, którego Tato był weterynarzem?
.
4."Domowa piosenka”- osłuchanie z piosenką .
Fasolki - Domowa Piosenka
https://youtu.be/YDCg1LWgbOk
sł. Ewa Chotomska
muz. Krzysztof Marzec
Kiedy wracam ze szkoły
i otworzyć chcę drzwi,
już od progu dobiega
zawsze wierny głos psi.
Na dywanie w pokoju
do nóg łasi się kot,
a w pudełku pod stołem
chomik chowa się w kąt.
Ref.: Każdy ma jakiegoś bzika,
każdy jakieś hobby ma,
a ja w domu mam chomika,
kota, rybki oraz psa.
Kiedy smutno mi czasem,
przyjdzie do mnie pan pies,
poda łapę, zapyta,
nie martw się, co ci jest?
Kot zamruczy pod nosem,
chomik także da znać,
i od razu weselej,
już zaczynam się śmiać.
Ref.: Każdy ma jakiegoś bzika,
każdy jakieś hobby ma,
a ja w domu mam chomika,
kota, rybki oraz psa.
5.Zadania w kartach pracy :
5 latki - KP nr 4 s. 15- Przyjrzyj się uważnie ilustracji . Opowiedz, co przedstawia. Wytnij obrazek , poprzecinaj go wzdłuż przerywanych linii. Następnie złóż go ponownie i przyklej na kartce .
„Wielka księga Tropicieli” s. 84-85 U weterynarza schowały się różne zwierzęta . Znajdź na obrazku zwierzęta pokazane z prawej strony kartki . Nalep przy nich zielone kropki .
6 latki –KP nr 4, s 14- Odszukaj 10 różnic między obrazkami , zaznacz je pętlami na dolnym obrazku .
Przyjrzyj się ilustracjom .Powiedz , dlaczego pies to najlepszy przyjaciel człowieka.
s.16 – Przyjrzyj się ilustracjom . Wytnij je i ułóż wg kolejności zdarzeń . Przyklej obrazki na kartce i nadaj każdemu z nich tytuł . Opowiedz historyjkę .
zeszyt grafomotoryczny – cyfra 10
6.Mam dla Was na zakończenie filmik o zawodzie weterynarza i jaką drogę trzeba przejść aby zostać weterynarzem i leczyć zwierzęta .
https://youtu.be/9tXQhkh4aYU
Miłego dnia.
Tematyka kompleksowa : Moje zwierzątko.
26.05.2020. - wtorek
Temat dnia : W sklepie zoologicznym.
Cele :
- „W sklepie zoologicznym ”- rozmowa na temat treści wiersza B. Formy – rozwijanie koncentracji uwagi
- zapoznanie z liczbą 10 – 6 latki
- utrwalenie umiejętności wyróżniania zbioru pustego - 5 latki
- rozwijanie muzykalności dzieci poprzez śpiewanie piosenek
„Majowa łąka” –śpiewanie piosenek dla Kochanej Mamy
2.W sklepie zoologicznym – rozmowa na temat wiersza Bożeny Formy.
W sklepie zoologicznym
Bożena Forma
Ulicami miasta
idzie Maciuś z mamą.
Nagle przed sklepem
na chwilę przystanął.
W sklepie pełno zwierząt:
myszki i szynszyle,
kolorowe ryby.
Skąd ich tutaj tyle?!
Papugi, kanarki,
jest też morska świnka,
a w akwarium mieszka
żółwiowa rodzinka.
Może da się wreszcie
namówić dziś mamę
i Maciuś wymarzone
zwierzątko dostanie.
Rozmowa na temat wiersza :
- Przed jakim sklepem przystanęli Maciuś z mamą ?
- Jakie zwierzęta zobaczył Maciuś ?
- Jak wygląda szynszyla? Jeśli nie wiecie zapraszam na film .
https://youtu.be/bcz5r6u5YZE
Kochani , czy wiecie czym zajmuje się sprzedawca w sklepie zoologicznym i co w takim sklepie możemy kupić?
Każda z Waszych odpowiedzi jest poprawna, ale my pokrótce uściślimy jak to faktycznie wygląda w tym sklepie;
SKLEP ZOOLOGICZNY to miejsce, gdzie sprzedawane są różne rodzaje zwierząt domowych. Tego typu sklepy sprzedają również karmę dla zwierząt oraz akcesoria związane ze zwierzęcą tematyką.
3.W dniu dzisiejszym poznamy kolejną liczbę, jaką jest liczba 10 .Ta liczba jest z nami cały czas, mamy 10 palców u stóp, 10 palców u rąk, może Wy podacie nam jakieś przykłady występowania liczby 10 w Waszym otoczeniu?!
Zadania w kartach pracy :
5 latki : - KP nr 4 s. 16 – utrwalenie umiejętności wyróżniania zbioru pustego , ozdabianie cyfry 0 , łączenie z zerem tych pętli , w których nie ma żadnych elementów.
ZG , s 49- kolorowanie papugi wg wzoru .Narysuj po śladzie , dokończ szlaczek .
6 latki – kP nr 4 s.13 – Wytnij wyrazy z dołu strony i wklej je we właściwe miejsce . Spróbuj napisać w wyznaczonym miejscu swoje imię .
Demonstracja liczby 10 w kartach pracy s. 15 – zadaniem dziecka jest opowiedzieć jak wygląda liczba 10, z której strony stoi 1 , a z której 0.
Narysuj tyle rybek , by w każdym akwarium było ich po 10, pokoloruj 10 zwierzątko , licz od lewej strony .Ozdób liczbę według własnego pomysłu . Pod liczbą narysuj 10 dowolnych zwierząt . Napisz cyfry po śladzie .
Na koniec zapraszam na bajkę :
Tematyka kompleksowa : Moje zwierzątko.
25.05.2020. - poniedziałek
Temat dnia : Mój przyjaciel – pies i kot
Cele :
- „Pół marzenia”- rozmowa na temat treści opowiadania – rozwijanie koncentracji uwagi
- rozwijanie percepcji słuchowej tropimy głoski
- rozwijanie umiejętności twórczych
- rozwijanie muzykalności dzieci poprzez śpiewanie piosenek
2.Pół marzenia – rozmowa na temat treści opowiadania Joanny Raweckiej.
Pół marzenia
Joanny Raweckiej
Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała, ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.
– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność – mówiła mama, a Ninka już wiedziała, że to słowo wiąże się z kolejną odmową.
Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileżby za to dała!
Pewnego ranka spotkała sąsiadkę, panią Adę, która miała starego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideału z marzeń Niny, ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem, podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.
– Widzę, że umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczynka delikatnie drapała Czarusia za uchem.
– Bardzo chciałabym mieć pieska – westchnęła Ninka. – Ale moi rodzice nie chcą się zgodzić.
Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:
– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność.
„Znowu to samo” – pomyślała ze smutkiem Ninka.
– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo. –– Można mieć psa „na pół”.
Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.
– Chciałabyś mieć ze mną Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.
Ada aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny wydawała jej się nawet piękny.
– Podzielimy się odpowiedzialnością. Możesz przychodzić do mnie po szkole, bawić się z Czarusiem, a jeśli rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzać go na skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.
– Ojej! Dziękuję! – wykrzyknęła Nina i pobiegła z nowiną do domu.
– Pół psa? – zapytał tata, nie rozumiejąc dokładnie, o czym w pośpiechu opowiada mu córka.
– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – powiedziała dziewczynka, czując, że jest to bardzo mądre.
3.Rozmowa na temat opowiadania :
- O czym marzyła Nina ?
- Dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośby ?
- Co oznacza to słowo „odpowiedzialność”?
- Kto pomógł Nince?
- Jak rozwiązała problem pani Ada?
- Jak należy opiekować się zwierzętami ?
- O jakim zwierzątku marzycie?
- Jakie znacie zwierzęta domowe , które mają cztery łapy ?
- Dzieci dokonują analizy i syntezy głoskowej wyrazów – nazw zwierząt , np. kor – K-O-T, mysz - M-Y-SZ
4. Wyszukiwanie w atlasach zwierząt ilustracji zwierząt domowych z czterema łapami , podawanie ich nazwy , słuchanie ciekawostek na temat wybranych zwierząt czytanych przez rodziców.
Jeśli nie mamy w domu książek o zwierzętach zapraszam do oglądania prezentacji .
5. Pies – kot- praca plastyczna - zapraszam do rysowania waszego ulubionego zwierzątka .
Kochani prześlijcie koniecznie zdjęcia waszych prac , jak również jeśli macie w domu kotka , pieska czy inne zwierzątko to również zdjęcia waszego domowego ulubieńca .
Jak narysować psa? Kredka i Ołówek - rysuj z nami!
Jak narysować kotka, pieska czy lwa? Kredka i Ołówek - Rysuj z nami!
https://youtu.be/kWPbwQEuVJQ
Miłego dnia .