Tematyka kompleksowa : Moja rodzina
22.05.2020. – piątek
Temat dnia : Spacer z tatą .
Cele :
- słuchanie wiersza „Spacer z tatą” M. Mrózek –Dąmbskiej
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
- czerpanie radości ze sprawiania innym miłych niespodzianek
- wykazanie się pomysłowością podczas ozdabianie , przygotowywania prezentu dla mamy
- rozwijanie muzykalności dzieci poprzez śpiewanie piosenki
jeszcze spojrzymy z mostu na rzekę,
jeszcze okruchy rzucimy falom,
kupimy w kiosku różowy balon.
Kiedy już będę bardzo zmęczona ,
Tato posadzi mnie na ramiona
(tacy będziemy jak nikt szczęśliwi).
A wokół ludzie będą się dziwić
i wszyscy będą patrzyli na to ,
jak na barana niesie mnie tato.
Rozmowa na temat wiersza :
- Co było przyjemnego podczas spaceru z tatą ?
- Co robicie wspólnie ze swoim tatą ?
- Jak najchętniej spędzasz z nim czas ?
Kochani a może uda się Wam przygotować laurkę dla kochanej Mamusi z pomocą taty .
Jak nie dzisiaj , to może na weekend tatuś po pracy będzie miał trochę czasu – zachęcam .
Propozycje „LAURKI DLA MAMY” – wybór należy do Was . A może macie swój pomysł na prezent dla mamy własnoręcznie wykonany .
https://youtu.be/otjMhpZvKQ0
Tematyka kompleksowa : Moja rodzina
21.05.2020. – czwartek
Temat dnia : Pomagam w domu .
Cele :
- słuchanie opowiadania Liliany Fabisińskiej „ Kosmici z odkurzacza”
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
- czytanie globalne wyrazów
- rozwijanie muzykalności dzieci poprzez śpiewanie piosenek z dziecięcego repertuaru
https://youtu.be/LlEx62-FOzk
Kosmici z odkurzacza
Liliana Fabisińska
Rodzice Paulinki dostali na rocznicę ślub wspaniały prezent: odkurzacz, który sam jeździ po całym pokoju i sam sprząta. Nie trzeba za nim chodzić, nie trzeba nosić niewygodnej rury. Na ten prezent złożyła się cała rodzina.
– Wszyscy wiemy, że macie mnóstwo pracy i mało czasu na sprzątanie – powiedział dziadek uroczyście, wręczając rodzicom wielką paczkę. Paulinka mogłaby godzinami wpatrywać się w jeżdżący po podłodze statek kosmiczny. UFO – tak nazywała ten odkurzacz, oczywiście tylko w myślach, bo nie chciała, żeby ktoś się z niej śmiał. Wyobrażała sobie, że w środku siedzą niewidzialne ludziki, które sprzątają ich dom swoimi malutkimi, niewidocznymi miotełkami. – Ach, gdybym tak mogła was zobaczyć! – szepnęła kiedyś w stronę odkurzacza. A wtedy on… (mogłaby przysiąc, że tak było) …delikatnie się poruszył i zagrzechotał! – Chcecie urządzić sobie jakąś zabawę? – powiedziała z nadzieją w głosie. – Tak, żeby nikt was nie zobaczył? Obiecuję, nikomu nie powiem! Możecie bawić się przy mnie!
Ale niewidzialne ludziki nie dały się namówić. Nie wyszły ze swojego statku kosmicznego i nie przywitały się z Paulinką. Ona jednak nie rezygnowała. Próbowała zaskoczyć małych kosmitów z samego rana, próbowała i wieczorem, wbiegając do pokoju na palcach, już po zgaszeniu światła.
Któregoś dnia wróciły z mamą do domu trochę wcześniej niż zwykle. Zastały tatę przy stole. Kiwał się na krześle, czytając instrukcję obsługi.
– Coś się zepsuło? – zdenerwowała się mama.
– Nie, nie – uśmiechnął się niepewnie, jak dziecko przyłapane na gorącym uczynku. – Po prostu… no wiecie… po prostu zupełnie nie rozumiem, jakim cudem ten odkurzacz jeździ i sprząta całkiem sam. Szukam informacji w instrukcji. Ale nic tam nie ma. Zaczynam już podejrzewać, że w środku siedzą jakieś małe niewidzialne ludziki.
- Co dostali rodzice Paulinki w prezencie?
- Nad czym zastanawiała się Paulinka ?
- W jaki sposób próbowała sprawdzić , czy w środku są ludziki?
- Co sprawdzał tata Paulinki?
-Jakie inne sprzęty pomagają w codziennych pracach domowych ?
1. My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my – jak palce jednej dłoni!
Ref. Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
to wesoły jest mój świat!
2. Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę.
Tata kocha, lecz inaczej,
uspokaja, kiedy płaczę.
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
3. Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
4. Kiedy nie ma taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
W każdej kuchni stoi
metalowa skrzynka,
w której się nie psuje
mleko ani szynka. /lodówka
Gdy włożysz do niej
brudne ubranie,
po jakimś czasie
czyste się stanie. /pralka
Dzięki niemu łatwiej
i lepiej się sprząta.
Wciągnie każdy pyłek
z najdalszego kąta. /odkurzacz/
Wygląda jak duża
metalowa skrzynia,
sama zmywa sztućce
i brudne naczynia. /zmywarka/
Kiedyś miało duszę,
dziś jest elektryczne.
Dzięki niemu spodnie
mają kanty śliczne. /żelazko/
Gdy się włączy silnik,
ta sprytna maszyna
trawę na trawniku
równiuteńko ścina. /kosiarka/
Rodzic zadaje dzieciom pytania, np.
Co łączy te wszystkie sprzęty?;
Kto może z nich korzystać?;
W jaki sposób pomagacie w domowych obowiązkach?
5 latki – KP nr 4 , s. 11- Dokończ rysowanie mamy i taty , pokoloruj obrazek .
s.12 – Sprawdź , jakie kwiaty dzieci kupiły swoim mamom .
Przyjrzyj się obrazkowi po lewej stronie . Z których figur Pak zbudował mikser?
6 latki –KP nr 4 , s 12 – Dobierz do siebie obrazki i zdania , umieść nalepki w odpowiednich miejscach .
Narysuj babeczki tak , by na każdym talerzu było ich 9 , pokoloruj je . S.13- wytnij wyrazy z dołu strony i wklej we właściwe miejsce .
PIL s 69- odczytywanie działań i wykonanie polecenia .
Miłego dnia .
Tematyka kompleksowa : Moja rodzina
20.05.2020. - środa
Temat dnia : Moja mama wszystko umie .
Cele :
- słuchanie opowiadania J. Papuzińskiej „ Jak mama odczarowała wielkoluda”
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
- utrwalenie podstawowych figur geometrycznych : trójkąt , prostokąt , kwadrat , koło – odgadywanie zagadek słownych ,
- rozwijanie muzykalności dzieci poprzez śpiewanie piosenek z dziecięcego repertuaru
1. Dzień dobry – czas na poranną zabawę „Muzyczny STOP”
https://www.youtube.com/watch?v=dqk_IongIzI
2. „Jak mama odczarowała wielkoluda” – słuchanie opowiadania J. Papuzińskiej czytanego
przez rodzica .
Jak mama odczarowała wielkoluda
Joanna Papuzińska
Raz w naszym mieście zjawił się wielkolud. Od razu zajął dla siebie cały park.
Na bramie wisiała tablica: „Nikomu nie wolno tu wchodzić, choćby nie wiem
co”. Całymi dniami wylegiwał się na trawnikach, a wszystkie dzieci musiały się
bawić na ulicy.
Ale któregoś dnia nasz najmłodszy brat rzucił piłkę tak mocno, że przeleciała
przez ogrodzenie i wpadła do parku. Wielkolud złapał ją i nie chciał nam
oddać. Wróciliśmy do domu z płaczem.
Mama wpadła w złość.
– No nie – powiedziała – ja już dłużej tego znosić nie będę! – I poszła do parku.
Nie bała się wcale, podeszła bliziutko do wielkoluda i zawołała:
– Jak pan może dokuczać dziecku!
A ponieważ zobaczyła, że wielkolud ma koszulę rozerwaną na plecach, powiedziała jeszcze:
– Taki duży, a wygląda jak obdartus! Jak panu nie wstyd! Proszę zaczekać,
przyniosę igłę z nitką i zaszyję panu dziurę!
Bo nasza mama nie może patrzeć, jak ktoś jest nieporządnie ubrany. Więc
przyniosła igłę i nici, przystawiła drabinę ogrodniczą i zaczęła cerować dziurę.
Szyła, szyła, aż nagle drabina zachybotała się i nasza mama niechcący ukłuła
wielkoluda igłą.
– O, przepraszam – powiedziała, bo wielkolud syknął. Ale wielkolud syczał
dalej i mama zobaczyła, że przez dziurkę zrobioną igłą powietrze ucieka z niego
jak z przedziurawionej opony. Kurczył się, kurczył, a po pięciu minutach stał się
zwyczajnym chłopcem.
– Bardzo dziękuję! – powiedział do mamy. – Pani mnie odczarowała! Ja byłem
bardzo zarozumiałym chłopcem i ciągle chodziłem nadęty. Zdawało mi się,
że jestem najmądrzejszy, najpiękniejszy i najważniejszy na świecie. Od tego nadymania
robiłem się coraz większy i większy, aż stałem się wielkoludem. Z początku
to mi się nawet podobało, bo byłem największy i najsilniejszy. Ale
co z tego? Nikt mnie nie lubił, nikt nie chciał się ze mną bawić. Teraz wiem,
że lepiej być zwyczajnym chłopcem i nie nadymać się. Mogę wrócić do domu.
Do widzenia! A tutaj jest piłeczka!
I znów w naszym mieście było bezpiecznie i wesoło jak zawsze. Ale od tej pory nasza mama boi się, żeby któreś z nas nie zmieniło się w wielkoluda. Dlatego
zawsze ma naszykowaną miseczkę z mydłem i słomką do puszczania baniek.
Gdy tylko któreś zacznie myśleć, że jest „naj…, naj…, naj…” i nadymać
się, mama daje mu mydło, słomkę i mówi:
– Masz, popuszczaj sobie trochę baniek mydlanych. To ci dobrze zrobi, wydmuchasz
z siebie całą zarozumiałość, bo zdaje mi się, że jesteś za bardzo nadęty!
Rozmowa na temat treści opowiadania:
- Co wydarzyło się pewnego dnia w mieście?
- Co zrobiła mama , by pomóc dzieciom?
- Kim okazał się wielkolud?
- Dlaczego stał się wielkoludem ?
- Jaki sposób znalazła mama , by jej dziecinie stały się wielkoludami ?
- Czy to były prawdziwe czary ?
3.”Moja wesoła rodzinka” – nauka na pamięć 3 i 4 zwrotki piosenki .
sł. Stanisław Karaszewski
muz. Tomasz Strąk
1. My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my – jak palce jednej dłoni!
Ref. Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
to wesoły jest mój świat!
2. Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę.
Tata kocha, lecz inaczej,
uspokaja, kiedy płaczę.
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
3. Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
4. Kiedy nie ma taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
4. „Figury” – zabawa dydaktyczna. Odgadywanie figur.
Rodzic prezentuje dzieciom cztery podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt.
Następnie czyta zagadki Beaty Gawrońskiej, a dzieci po każdej zagadce wskazują
figurę, która jest rozwiązaniem.
Ta piramida mała
trzy boki i trzy rogi miała. (trójkąt)
Cztery rogi, cztery kąty, boki cztery też.
Długie dwa, krótkie dwa, ta figura to właśnie ja. (prostokąt)
Ma kąty – choć to nie jest pokój.
Ma rogi – choć to nie jest krowa.
Złóż patyczki równe cztery
i figura już gotowa. (kwadrat)
Ma je rower, ma samochód, we wrotkach jest też.
Jaka to figura? Może już to wiesz? (koło)
5. Praca w kartach pracy :
5 latki : KP nr 4 , s. 9- Pomóż Pakowi rozwiązać zagadkę . Nalep brakujące elementy we właściwych miejscach - klasyfikowanie według dwóch cech . Łączenie w pary kostek z taką samą liczbą oczek .
6 latki -KP nr 4 , s.11 – Na górnym sznurze korali pokoloruj co drugi koralik , na środkowym – co czwarty , - a na dolnym –co trzeci . Przeczytaj , dla kogo są te korale. Pomóż tacie dobrać do pary spinkę do koszuli . Każdą parę połącz innym kolorem . Pokoloruj bukiet dla mamy i taty.
Miłego dnia.
Tematyka kompleksowa : Moja rodzina
19.05.2020. - wtorek
Temat dnia : Moja wesoła rodzina.
Cele :
- „Moja wesoła rodzinka”- osłuchanie z piosenką
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
- poznanie różnych zawodów wykonywanych przez rodziców .
- utrwalenie pojęcia portret – rysowanie portretu rodziców
sł. Stanisław Karaszewski
muz. Tomasz Strąk
1. My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my – jak palce jednej dłoni!
Ref. Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
to wesoły jest mój świat!
2. Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę.
Tata kocha, lecz inaczej,
uspokaja, kiedy płaczę.
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
3. Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
4. Kiedy nie ma taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
Słuchanie piosenki. Dzieci słuchają nagrania piosenki na siedząco. W tej pozycji
tworzą do melodii improwizację ruchową (każde indywidualnie: głową, rękami, górną częścią tułowia).
Nauka na pamięć I i II zwrotki piosenki – powtarzamy słowa piosenki : grubym głosem , cienkim jak myszka , bardzo cicho – szeptem , głośno .
3. Utrwalenie – wyjaśnienie znaczenia słowa –portret .
Zapraszam do rysowania portretu kochanych rodziców .Czekam na Wasze prace .
4. „Tajemnicza mama” - słuchanie opowiadania M. Jaworczakowej .
Mama Tereski jest inżynierem, można ją czasem zobaczyć, jak rozmawia z robotnikami
przy budowie nowego domu na rogu ulicy. Mama Jureczka pracuje w pralni, mama Zosi leczy chore dzieci, a mama Ani… no, właśnie, nie można
wcale dogadać się z Anią, kim jest jej mama.
– W zeszłym tygodniu była stewardessą w samolocie – powiedziała Ania.
– I latała? – krzyknęli chłopcy. – Dokąd latała? Do Chin? Do Ameryki?
– Nie. – pokręciła głową Ania. – Wcale nie latała.
Dziwny jakiś samolot, który nigdzie nie lata.
– To może w tym tygodniu poleci? – zapytali jeszcze.
– W tym tygodniu? Skąd. Teraz mama jest nauczycielką.
Zdziwili się, ale nic nie powiedzieli. A po jakimś czasie okazało się, że mama
Ani już nie jest nauczycielką, tylko pielęgniarką w szpitalu.
– Ojej! – Nie mogli tego pojąć w przedszkolu. – Twoja mama, Aniu, strasznie
często zmienia pracę.
Ania roześmiała się. – Wcale nie, ale moja mama może być wszystkim.
– Nieprawda – orzekli chłopcy. – Zmyślasz i tyle.
– Tere-fere! – dodały dziewczynki. – Pewnie, że zmyśla.
Kiedyś oglądali razem książki z obrazkami. Obrazki były śliczne, na jednym
– królowa z bajki w zielonej sukni, w koronie złotej na głowie.
– O! – zawołała Ania. – Moja mama też ma taką!
Teraz już wszyscy pukali się w czoło, patrząc na Anię. Nawet wyobrazić sobie nie można, żeby mama Ani biegła na przykład rano do tramwaju w takiej długiej,
fałdzistej sukni. Zaczęli się kłócić. Całe szczęście, że pani właśnie nadeszła.
Powiedziała, że wszyscy pójdą jutro do teatru. Więc zamiast dalszej kłótni wybuchła
radość i zapomnieli o Ani.
Na przedstawieniu najbardziej podobała się wszystkim królowa.
Przerywamy na chwilę czytanie i pytamy dziecko : Jak myślisz , kim była mama Ani, jaki wykonywała
zawód?. Dzieci odpowiadają na pytanie – burza mózgów. Po zakończeniu
burzy mózgów czytamy dalszą część opowiadania.
– Taka śliczna, taka dobra – zachwycały się dziewczynki.
Ania uśmiechała się bardzo zadowolona.
– Zawsze jest bardzo dobra – powiedziała nagle.
– Zawsze? Skąd wiesz? Ta aktorka, która grała królową…
– To moja mama – wyjaśniła po prostu Ania.
Rozmowa na temat zawodów wykonywanych przez rodziców .
Na koniec możemy zabawić się z dzieckiem w „ Magiczny worek”
Do worka wkładamy przedmioty kojarzące się z różnymi zawodami np. : grzebień , bandaż , drewnianą łyżkę , but , samochodzik , pędzel , itp. Dziecko wkłada ręce do worka i bez wyciągania przedmiotu próbuje odgadnąć jego nazwę . Gdy poda nazwę , wyjmuje i sprawdza , czy prawidłowo rozpoznał przedmiot . Pytamy dziecko Kto w swojej pracy wykorzystuje np. bandaż , itp.
Miłego dnia .
Kochani obowiązkowo uczymy się słów piosenki „ Moja wesoła rodzinka”
Tematyka kompleksowa : Moja rodzina .
18.05.2020. - poniedziałek
Temat dnia : Pomagamy mamie .
Cele :
- słuchanie wiersza Józefa Ratajczaka „ Mama sprząta mieszkanie”.
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
- zrozumienie jak wiele zajęć domowych wykonuje mama , zachęcanie do pomocy poprzez samodzielne wykonywanie prostych prac domowych
1. Dzień dobry. Poruszajcie się na początek - Move with Me ♫ The Learning Station
"Mama sprząta mieszkanie"
Mama ma teraz dziesięć rąk
i wszystkie są nagle zajęte .
Odstawia szafy , ściera kurz,
rozmawia z każdym sprzętem .
Wyciąga stare rzeczy , które trzeba odświeżyć,
pierze brudy , bo kąpiel już im się należy ,
zmywa naczynia , tarmosząc garnki za uszy ,
prasuje i pod suszarką głowy nam mokre suszy .
Mama ma teraz dziesięć rąk
i wszystkie są bardzo zmęczone .
Muszę im dodać trochę sił
i wziąć je w swoje dłonie .
Potem wyciągnę zabawki , które trzeba naprawić ,
zrobię porządek w szufladzie , zanim zacznę się bawić
i wreszcie tego wierszyka wyuczę się na pamięć
i powiem go na dobranoc mej uśmiechniętej mamie.
Rozmowa na temat wiersza :
- jakie prace wykonywała mama ?
- Dlaczego była zmęczona ?
- Zastanów się jak Ty możesz pomóc swojej mamie ?
Praca w kartach pracy :
5 latki – KP , s10- Przyjrzyj się obrazkom . Powiedz , co mogło zasmucić mamę , a co mogło ją rozweselić . Narysuj w ramce prezent , który rozweseliłby twoją mamę .
Przyjrzyj się obrazkowi , ile kwiatów się na nim znajduje ? Narysuj w ramce właściwą liczbę kółek .
6 latki – Kp, s.10- opowiedz ,co widzisz na obrazku . Umieść nalepki w odpowiednich miejscach .
Do kogo pójdzie Supełek .Zaprowadź go po literowej drodze : a ł m i pokoloruj na czerwono .
Miłego dnia .
Tematyka kompleksowa : NA ŁĄCE
15 .05.2020. – piątek
Temat dnia : W stawie – rozwój żaby .
Cele :
- słuchanie wiersza J. Brzechwy „Żaba”
-poznanie cyklu rozwojowego żaby – układanie historyjki obrazkowej
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat,
- aktywne słuchanie muzyki
3."Żaba” -
4. Poznanie cyklu rozwojowego żaby
5.Praca w kartach pracy :
5 latki – Kp str 8- zadaniem dzieci jest wycięcie obrazków , ułożenie ich w odpowiedniej kolejności , naklejenie we właściwych miejscach oraz opowiedzenie ich treści – omówienie etapów rozwoju żaby .
– Kp str 8 – przyjrzyj się zdjęciom . Wytnij je i uporządkuj zgodnie z kolejnością , z jaką rozwija się żaba . Opowiedz całą historię .
Ozdób cyfrę 0 według własnego pomysłu .
Czytanka str 68-69 –wyszukaj w tekście wszystkie litery Ł,ł i zaznacz je na niebiesko, przeczytaj teks pod obrazkiem . 69- przeczytaj tytuł tekstu i pytanie . Odczytaj wyrazy pomiędzy obrazkami .Połącz każdy z nich z odpowiednią ilustracją .
6.Na koniec zapraszam do twórczej pracy, propozycje do wyboru :
Owady z rolki papieru
https://miastodzieci.pl/zabawy/wiosenny-wianek/
Miłego dnia .
Tematyka kompleksowa : NA ŁĄCE
14 .05.2020. – czwartek
Temat dnia : Owady
Cele :
- rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących mieszkańców łąki
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
- aktywne słuchanie muzyki
- rozwijanie umiejętności grafomotorycznych
- wprowadzenie liczby 0
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
2.Rozwiązywanie zagadek Beaty Gawrońskiej dotyczących mieszkańców łąki:
Na brzegu stawu żyją, z wieczora czy też z rana
do wody dają nura, gdy słyszą krok bociana. (żaby)
Zbiera miód z kwiatów wśród łąk i pól.
Kiedy użądli, sprawi ci ból. (pszczoła)
Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)
O nocleg nie prosi, wędrując po świecie,
bo swój domek nosi na własnym grzbiecie. (ślimak)
Choć są bardzo małe, pracują wytrwale.
Zbierają nasionka, nie męczą się wcale. (mrówki)
Powrócił do nas z dalekiej strony.
Ma długie nogi i dziób czerwony. (bocian)
Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
a na tej kapotce jest kropka przy kropce. (biedronka)
Zapewne znacie takiego konika,
choć nie jest zegarkiem, jednak w trawie cyka. (konik polny)
3.Zapraszam do zabawy . Gra -W pierwszej grze zadaniem dziecka jest odnaleźć pary. Gra odbywa się na zasadach memory . Połącz zwierzęta w pary . Parę tworzą dwa różne zdjęcia tego samego zwierzęcia .
https://learningapps.org/watch?v=pqp2k566n20
Druga gra to opcja dla tych przedszkolaków, które dobrze czytają. To wykreślanka z ułatwieniem w postaci zapisu wyrazowego w panelu bocznym gry, na przykład zapis BOCIAN
https://learningapps.org/watch?v=py505xfnj20
4.Zadania matematyczne .
Do zadań przygotowujemy cyfry od 0 do 10, znaki„+-=”, ( kredki lub klocki –nasze liczmany ).
Odczytujemy zadanie , dzieci układają najpierw liczmany zgodnie z treścią , a potem pod spodem wykonują czynności za pomocą liczb.
Dzieci , które liczą bardzo dobrze mogą układać zadanie od razu za pomocą liczb , pomiędzy liczbami umieszczamy właściwe znaki+-=.
Na listku siedziała jedna żabka , potem wskoczyły na niego jeszcze dwie . Ile żabek było na listku ?1+2 =3
W stawie było 7 żabek . Wszystkie z niego wyskoczyły . Ile żabek zostało ?
7-7 = 0
Zadajemy dzieciom podobne zadania dla dzieci dobrze liczących możemy zdawać trudniejsze zadania .
Zadania w kartach pracy :
5 latki – Kp nr 4 s 6 – Przyjrzyj się obrazkowi i opowiedz co na nim widzisz . Wskaż zwierzęta , które skaczą , latają i pełzają . Podaj ich nazwy , W ramkach na dole narysuj tyle kresek , ile jest na obrazku wskazanych elementów . Zadanie str 6 *
6 latki – „zielona gąsienica”- zabawa dydaktyczna Pil 67 ( ćwiczenia grafomotoryczne )-ćwiczenia w liczeniu .
Wprowadzenie liczby 0 – karty pracy nr 4 str 7 – pokoloruj tylko te rośliny , na których nie ma owadów (jest 0 owadów). Przy każdej roślinie napisz cyfrę , która odpowiada liczbie owadów znajdujących się na roślinie .
Miłego dnia.
Tematyka kompleksowa : NA ŁĄCE
13 .05.2020. - środa
Temat dnia : Rozwój motyla.
Cele :
- słuchanie opowiadania W. Kozłowskiego „Nikt mnie więcej nie zobaczy”.
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
- aktywne słuchanie muzyki
- rozwijanie umiejętności grafomotorycznych
1. Dzień dobry. Poruszajcie się na początek .
Perlice - Tiki Tiki Room
2.„Nikt mnie więcej nie zobaczy” – słuchanie opowiadania W. Kozłowskiego
„Nikt mnie więcej nie zobaczy” Władysław Kozłowski
Gąsienica uważała się za bardzo piękną i nie ominęła ani jednej kropli rosy, żeby
się w niej nie przejrzeć.
– Ach, co to za uroda! – szeptała, oglądając ze wszystkich stron swój pospolity
pyszczek i wyginając grzbiet, żeby popatrzeć na dwa złociste prążki.
– Szkoda, że nikt nie zwraca na mnie uwagi!
Aż raz zdarzyło się, że po łące chodziła dziewczynka i zbierała kwiaty. Gąsienica
czym prędzej wypełzła na największy kwiatek.
Dziewczynka spostrzegła ją i powiedziała:
– Co to za brzydactwo!
– Ach tak! – syknęła obrażona gąsienica. – Wobec tego nikt, nigdy, nigdzie,
za nic na świecie, w żadnym wypadku i w żadnych okolicznościach więcej mnie
nie zobaczy! Daję na to słowo honoru uczciwej gąsienicy! Skoro się dało słowo
honoru – należy go dotrzymać, zwłaszcza kiedy się jest gąsienicą.
I gąsienica wpełzła na drzewo. Z pnia na sęczek, z sęka na gałąź, z gałęzi
na gałązkę. Wyciągnęła z pyszczka jedwabną niteczkę i zaczęła się nią owijać.
Snuje się niteczka, owija gąsienicę raz, drugi, trzeci, dziesiąty, setny… i wreszcie
gąsienica zniknęła w miękkim jedwabnym kokonie.
– Och, jaka jestem zmęczona! – westchnęła – ale owinęłam się znakomicie.
W kokonie było ciepło… i nudno. Gąsienica ziewnęła raz, potem drugi i zasnęła.
Mijał dzień za dniem. Letni wietrzyk kołysał gałązką, szeleściły cicho liście,
a obrażona gąsienica spała i spała.
Obudziła się wreszcie – widocznie słońce musiało mocno dogrzewać,
bo w końcu upał był nieznośny.
– Muszę przewietrzyć trochę mój domek! – postanowiła i wyskrobała małe
okienko w kokonie.
– Ach, jak pięknie pachną kwiaty. – Gąsienica wychyliła się nieco. – Nikt
mnie tu, wśród listków, nie zauważy, co mam sobie żałować powietrza –pomyślała. Wychyliła się jeszcze troszeczkę, znowu troszeczkę i… wypadła ze swojej
kryjówki! Ale zamiast spaść z drzewa na ziemię, uniosła się do góry.
I nagle na tej samej łące zobaczyła tę samą dziewczynkę. Co za wstyd – pomyślała
– że jestem brzydka, to nie moja wina, gorzej że teraz wszyscy będą mnie
nazywać kłamczuchą. Dałam słowo honoru, że nikt mnie więcej nie zobaczy,
i słowa nie dotrzymałam.
– Hańba! – Zrozpaczona upadła na trawę. A wtedy nadbiegła dziewczynka
i zawołała:
– Ach, jaki piękny!
– Czyżby to o mnie mowa? – szepnęła zdziwiona gąsienica. – Zdaje się,
że o mnie. I wierz tu ludziom! Dziś mówią tak, a jutro zupełnie inaczej.
Na wszelki wypadek przejrzała się jednak w kropli rosy.
– Cóż to takiego? – W lusterku był ktoś nieznajomy z długimi, bardzo długimi
wąsami.
Wygięła grzbiet. Na grzbiecie znajdowały się dwa piękne, kolorowe skrzydła!
– Patrzcie, patrzcie, stał się cud – jestem motylem!
I kolorowy motylek poszybował wysoko nad łąką, bo przecież on nie dawał
motylkowego słowa honoru, że nikt go nie ujrzy.
Rozmowa dotycząca treści opowiadania:
-Kto jest głównym bohaterem opowiadania?
- Kogo spotkała gąsienica ?
- Dlaczego gąsienica obraziła się na dziewczynkę ?
- W co przeobraziła się gąsienica?
4. Praca w kartach pracy .
5 latki – ZG- zeszyt grafomotoryczny str 48 – dorysuj drugą część każdego z owadów . Czy wiesz , co to za owad?
ZG str 47 –rysuj zakładki .
6 latki – Kp nr 4 s. 9 – Pokoloruj dolny rysunek zgodnie z kodem . Pomyśl jakie kolory musisz wybrać .
W każdym rzędzie odszukaj element , który się różni od pozostałych i otocz go pętlą .
5. Utrwalenie piosenki . „Majowa łąka” .
Na majowej łące świerszcze dają koncert
Cyk , cyk ,cyk cyk.
Nutkę taką samą zaśpiewamy mamą
Tak jak świerszcze zaśpiewamy mamą .
II. Na majowej łące żabki dają koncert
Kum ,kum ,kum ,kum.
Nutkę taką samą zaśpiewamy mamą
Tak jak żabki zaśpiewamy mamą.
III. Na majowej łące boćki dają koncert
Kle, kle, kle kle.
Nutkę taką samą zaśpiewamy mamą
Tak jak boćki zaśpiewamy mamą.
IV. Na majowej łące wszyscy dają koncert
Cyk, cyk kum , kum kle , kle
Nutkę taką samą zaśpiewamy mamą
Tak jak wszyscy zaśpiewamy mamą./ x2
6. Zapraszam do oglądania najpiękniejszych motyli świata .
Kochani na piątek zbieramy rolki od papieru na pracę plastyczną .
Miłego dnia .
Tematyka kompleksowa : NA ŁĄCE
12.05.2020. - wtorek
Temat dnia : Zwierzęta na łące.
Cele :
- słuchanie wiersza B. Formy „Krecik”
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
- wprowadzenie litery ł, Ł w oparciu o wyraz podstawowy „łapa”
2. „Krecik”– słuchanie wiersza B. Formy.
Krecik
Bożena Forma
Jestem sobie mały krecik,
chcę, by dzieci mnie poznały.
Bardzo miękkie mam futerko,
nim pokryty jestem cały.
Najśmieszniejsze moje łapki,
ciągle ziemię wypychają.
Silne, płaskie jak łopatki,
zawsze w pracy pomagają.
Swoim ryjkiem bardzo lubię
korytarzy drążyć wiele.
Spulchniać zbite bryły ziemi,
wiercić przejścia i tunele.
Gdy na dworze silne mrozy,
w miłej norce, wśród zapasów
siedząc, marzę o przetrwaniu
do wiosennych lepszych czasów.
3. Rozmowa na temat wiersza :
-Jak wygląda kret ?
- Gdzie żyje kret ?
-Dzięki czemu może kopać korytarze ?
- Do czego są porównane łapki kreta ?
- Ile łap mają krety ?
4. „Ł jak łapa” – wprowadzenie litery ł , Ł z wykorzystaniem KP nr 4
5 latki – str 7 – powiedz co widzisz na zdjęciu w ramce z lewej strony , pokoloruj tyle kwadratów ile jest sylab w słowie łapa .Powiedz co zostało przedstawione na obrazku , wytnij wyrazu z dołu i naklej je we właściwych miejscach . Które wyrazy zaczynają się głoską „ł”. Poszukaj inne wyrazy zaczynające się głoską „ł”. Rysuj w tunelu , zacznij od kropki ze strzałką .
6 latki -s 6 – przeczytaj sylaby z literą „ł”, przeczytaj wyrazy .Przeczytaj podpisy i umieść nad nimi nalepki z odpowiednimi obrazkami .
5. „Majowa łąka” – osłuchanie z piosenką .
Na majowej łące świerszcze dają koncert
Cyk , cyk ,cyk cyk.
Nutkę taką samą zaśpiewamy mamą
Tak jak świerszcze zaśpiewamy mamą .
II. Na majowej łące żabki dają koncert
Kum ,kum ,kum ,kum.
Nutkę taką samą zaśpiewamy mamą
Tak jak żabki zaśpiewamy mamą.
III. Na majowej łące boćki dają koncert
Kle, kle, kle kle.
Nutkę taką samą zaśpiewamy mamą
Tak jak boćki zaśpiewamy mamą.
IV. Na majowej łące wszyscy dają koncert
Cyk, cyk kum , kum kle , kle
Nutkę taką samą zaśpiewamy mamą
Tak jak wszyscy zaśpiewamy mamą./ x2
6. „Majowa łąka” – praca plastyczna.
Do dzieła , życzę miłej zabawy .
7. Na koniec zapraszam na bajeczkę „Krecik ogrodnikiem”
Miłego dnia .
Drodzy rodzice dzieci 6 letnich – naszych tegorocznych absolwentów –
zapraszam w środę 13 maja w godzinach 10-12
do naszego przedszkola po odbiór dokumentu :
INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA
DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Tematyka kompleksowa : NA ŁĄCE
11.05.2020. - poniedziałek
Temat dnia : Rośliny na łące.
Cele :
- słuchanie wiersza M. Buczkówny "Łąka"
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na dany temat ,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania ,
- poznanie różnych roślin i zwierząt zamieszkujących łąkę ,
„Łąka” Mieczysława Buczkówna
Na łąkę trzeba iść rano
Kiedy jeszcze jest rosa –
Cichutko przystanąć
I słuchać
Jak brzęczy pszczoła jak bąk a jak osa
Patrzeć jak skrzydła motyli
Zamykają się i otwierają
Jak mała biedronka
Na łódce z listka płynie
Po zielonym kołysaniu –
A potem trzeba się pochylić
Nad każdym kwiatem
I zapytać jak mu na imię.
2.Rozmowa dotycząca treści wiersza:
- O jakim miejscu była mowa w wierszu ?
- Co można spotkać na łące ?
- Kto mieszka na łące?
- Dlaczego należy się tam zachować cichutko ?
3.Zapraszam do obejrzenia filmu o łące - rozmowa z dzieckiem na temat filmu .
Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 3 – Łąka
4.Praca w kartach pracy :
5 latki – Kp nr 4 str 5 – Pokoloruj rysunek według kodu , a dowiesz się , jaki jest ulubiony kwiat Paka . Czy wiesz jak się nazywa ten kwiat ? Policz kwiaty . W każdym rzędzie pokoloruj to pole , w którym jest więcej kwiatów .
6 latki –Kp nr 4 str 5- przyjrzyj się obrazkowi . Wytnij wzdłuż linii elementy ilustracji i ułóż je ponownie z pamięci .
5.Kochani a teraz zapraszam Was do waszych ogródków przy domu , lub może ktoś mieszka blisko łąki i jest tam bezpiecznie – zapraszam w celu obserwacji życia w ogrodzie ( na łące) . Jeśli macie lupy , szkła powiększające zabierzcie je z sobą . A może w ogrodzie spotkacie polne kwiaty : rumianek , mlecz , stokrotkę , niezapominajkę , możemy je zerwać i ususzyć a jutro wykorzystamy do naszej pracy plastycznej .
Życzę miłych obserwacji .
Kochani sprawdzamy nasze domowe biblioteczki może znajdziemy książeczki na temat zwierząt i roślin , które spotkamy na łące . Życzę przyjemnej lektury .
Tematyka kompleksowa : Moje książki.
8.05.2020. – piątek
Temat dnia : Szanujemy książki.
Cele :
– wdrażanie do uważnego słuchania wiersza H. Łochockiej „ Książka czeka”
– rozwijanie postaw czytelniczych,
- utrwalenie zasad korzystania z książek ,
- nauka wiersza na pamięć – rozwijanie pamięci krótkotrwałej
https://www.youtube.com/watch?v=dqk_IongIzI
2.Rozmowa na temat treści wiersza Hanny Łochockiej „Książka czeka”-( 6 latki – wiersz znajduje się w Cz s 66-67).
"Książka czeka" - Łochocka Hanna
Książka nas uczy, książka cieszy,
czasem zadziwi
nas niemało
albo po prostu tak rozśmieszy,
jakby się dobry
żart słyszało.
Książka też mądrze nam doradza
różne wskazówki,
wzory daje.
Książka w szeroki świat wprowadza,
dalekie z nami
zwiedza kraje.
Lubimy książkę - przyjaciółkę.
Wiesz co ci powiem?
Nie odwlekaj.
Masz trochę czasu? Spójrz na półkę,
sięgnij po książkę!
Książka czeka!
Rozmowa na temat wiersza :
- Co robi dla nas książka ?
- Jak inaczej możemy nazwać książkę ?
- Co daje nam czytanie książek?
-Co to znaczy szanować książki?
- Jak należy postępować z książkami , by były zawsze czyste i zadbane ?
3.Utrwalenie piosenki „Bajeczki”
https://youtu.be/Sl7d6RvqTWM
I.Na pólkach mieszkają książeczki.
W książeczkach mieszkają bajeczki.
Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam.
Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam.
II.W bajeczkach znajdziecie rycerzy,
Królewnę, co spała na wieży.
I dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.
I dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.
III.A kiedy się dziecko zasłucha,
To wróżki mu szepczą do ucha.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
4.Zadania w kartac